Abstract:
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تبیین عناصر برنامه درسی خلاقیت محور برای آموزش دانشجو معلمان بود. روش: این مطالعه با روش سنتز پژوهی انجام شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلید واژههای خلاقیت، معلم خلاق، آموزش خلاقیت، خلاقیت در تربیت معلم و خلاقیت در برنامه درسی انجام شد. برای جستجوی مقالات فارسی از پایگاههای اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پایگاه اطلاعاتی جامع علوم انسانی، بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مجلات تخصصی نور و برای جستجوی مقالات انگلیسی از پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار، پروکویست، ساینس دایرکت و الزیویر استفاده شده است. بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 32 مقاله وارد مطالعه شد. تحلیل یافتهها بر اساس الگو اکر انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که منطق برنامه درسی خلاقیت محور مبتنی بر تحقق سند تحول بنیادین، بومیسازی خلاقیت، توانمندسازی خلاقیت و سازگاری با تغییرات است. محتوا باید متنوع و متکثر، برانگیزاننده، متناسب با نیاز روز باشد و سازماندهی این محتوا باید مبتنی بر سازماندهی مارپیچی و تلفیقی باشد. معلم نقش تسهیلگری و محرک خلاقیت را دارد. فعالیتهای یادگیری باید مبتنی بر روشهای ترکیبی، کارگاهی، پرسشگری و مبتنی بر یادگیری مشارکتی باشد. برای رشد خلاقیت باید این مهارت در فرایندهای یاددهی و یادگیری دانشجو معلمان و بهویژه در درس کارورزی آنها تلفیق شود. همچنین محیط خلاق باید ویژگیهایی مثل برانگیزاننده، مشارکت گونه و مبتنی بر معماری خلاق باشد. نتیجهگیری: ارزشیابی فرایندهای یاددهی و یادگیری دانشجو معلمان باید مبتنی بر خودارزیابی فراشناختی، فرایندی و عملکردی باشد.
The purpose of this study was to explain the elements of creativity-oriented curriculum for teacher-student education. This study was performed by synthesis research method. Articles were searched using the keywords creativity, creative teacher, creativity education, creativity in teacher training and creativity in the curriculum. To search for Persian articles, the databases of Jihad Daneshgahi, the comprehensive database of humanities, the database of national journals and the database of Noor specialized journals have been used, and to search for English articles, the databases of Google Scholar, Proquist, Science Direct and Elsevier have been used. Based on inclusion and exclusion criteria, 32 articles were included in the study. Findings were analyzed based on Acker model. Findings showed that the logic of the creativity-based curriculum is based on the realization of the document of fundamental change, localization of creativity, empowerment of creativity and adaptation to change. Content should be diverse and diverse, motivating, tailored to the needs of the day, and the organization of this content should be based on spiral and integrated organization. The teacher has the role of facilitating and stimulating creativity. Learning activities should be based on combined methods, workshops, questioning and participatory learning. Use information and communication technology in teaching to enrich the teaching process. To develop creativity, this skill must be combined in the teaching and learning processes of student-teachers, and especially in their internship. The creative environment should also have features such as motivating, participatory and based on creative architecture. Evaluation of student-teacher teaching and learning processes is based on metacognitive, process and functional self-assessment.
Machine summary:
در نظر گرفتن عوامل ديگري چون مدت زمان تدريس ، روش هاي تدريس ، بوگنار و ابراکويد (٢٠٠٦) تجارب قبلي دانش آموزان در فعاليت هاي خلاق و همچنين نگرش خلاق معلم باقري و عظمتي (١٣٩٠)، هال ، ايجاد فضاي جمعي چند عملکردي و مجهز به فناوري هاي نوين ديجيتالي تامسون و راسل (٢٠٠٧) محيط هاي خلاق ، پيچيده و پر از جزئيات بصري آسا و همکاران (١٣٩٩) مکان / (فضا) محيط کشف مسئله ، ايجاد فضاي بازي و سرگرمي، معماري خلاق برانگيز سيتورس و سيرگار٢ (٢٠٢٠)، تحريک کنندگي عناصر طبيعي و کيفيت کالبدي و فضاي محيط صابري و همکاران (١٣٩٥) 35 تأثير صفات فضايي خلوت ، زيبايي، تنوع فضايي، انعطاف پذيري و هم جواري يا بيسادي، مظفر و حسيني (١٣٩٢) رويت پذيري با افزايش خلاقيت و نوآوري فراگيران برر خودارزيابي و خود گزارش دهي دانشجو معلمان اشتنبرنر٣ (٢٠٠٨) سي ابزارهاي خلاقيت استاندار شده براي ارزيابي خلاقيت استادان اشتنبربر (٢٠٠٨) ارزشيابي مستمر و فرايند محور در طول سال تحصيلي به جاي ارزشيابي موضوع تأث ارزشيابي محور جعفري (١٣٨٧)، هالسي، جونز و ير ارزشيابي کيفي به جاي ارزشيابي کمي لرد (٢٠٠٦) عوام ل فرد ي و سازم اني بر خلاق يت tirpaKa &Bereczki .