Abstract:
هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخلات بازی محور بر خلاقیت و خود ارزشمندی دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روش: پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. با روش نمونهگیری خوشهای در مرحله غربالگری،30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت مداخله بازی محور شناختی رفتاری قرار گرفت. برای جمعآوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامههای خلاقیت عابدی و خود ارزشمندی کروکر استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین دو گروه (آزمایش و گواه) در متغیرهای خلاقیت و خود ارزشمندی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 > p). بهعلاوه معنادار نبودن تفاوت بین نمرههای پسآزمون و پیگیری در گروه آزمایش حاکی از ماندگاری تأثیر مداخله بر روی متغیرهای پژوهش بود.نتیجه گیری: به نظر میرسد که بتوان از این روش مداخله ای در حوزه افزایش خلاقیت و خود ارزشمندی دانشآموزان ابتدایی بهره برد.
This study was conducted with the aim of the effectiveness of play-based interventions on the creativity and self-worth of elementary students. The research was semi-experimental design with pretest, posttest, and one-month follow-up design with a control group. By cluster sampling method in the screening stage, 30 students were selected and randomly assigned in two groups (experimental and control). The experimental group underwent cognitive-behavioral play-based intervention in 10 sessions. Abedi Creativity Questionnaires and Crocker self-worth scale were used to collect the required information. The results were analyzed using repeated measurements ANOVA. The results showed that there was a significant difference between the two groups (experiments and control) in the variables of creativity and self-worth (p <0.001). In addition, the lack of significant difference between post-test and follow-up scores in the experimental group indicated the persistence of the effect of the intervention on research variables. It seems that this intervention can be used to increase the creativity and self-worth of elementary students.
Machine summary:
بازيدرماني تأث 9 اين گونه تعريف ميشود، ارتباط پويا و بين شخصي ميان يک کودک يا فردي در هر سن و ير عوام درمانگري که در روش هاي بازيدرماني آموزش ديده است و وسايل بازي گزينش شده اي ل را فراهم ميآورد و براي کودک، ايجاد ارتباطي ايمن را سهولت ميبخشد تا بتوانند به وسيله فرد بازي يعني طبيعيترين وسيله ارتباطي کودک - خود (احساسات ، تجربه ها، افکار و رفتارها) ي و سازم اني 1 .
Komarik & Brutenicova Westberg &Fleith, Renzulli .
در مجموع با درنظرداشتن اهميت سازه هاي خلاقيت سي تأث و خود ارزشمندي به عنوان فاکتورهاي مرتبط با سلامت رواني و پيشرفت تحصيلي کودکان و آمار مربوط به کاستي هاي سيستم هاي آموزشي در تربيت کودکان خلاق با احساس خود ير عوام ارزشمندي بالا، پژوهش حاضر به دنبال بررسي اين پرسش بود که آيا مداخلات بازي محور ل بر خلاقيت و خود ارزشمندي دانش آموزان مقطع ابتدايي اثربخش خواهد بود يا خير؟ فرد ي و سازم اني روش پژوهش بر پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون و پيگيري يک ماهه با خلاق گروه گواه بود.
ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش در پيش آزمون ، پس آزمون و پيگير 147 متغير گروه آزمون تعداد ميانگين انحراف معيار پيش آزمون ١٥ ٨٩/٠٦ ١١/٨٩ برر گواه پس آزمون ١٥ ٨٧/٧٣ ١١/٥٦ پيگيري ١٥ ٨٧/١٣ ١٣/٦٥ سي پيش آزمون ١٥ ٨٥/٦٠ ١٢/١٤ تأث خلاقيت آزمايش پس آزمون ١٥ ١٠٤/٤٠ ١٧/٢١ ير پيگيري ١٥ ١٠٤ ١٨/٤٣ عوام پيش آزمون ١٥ ١٢٢ ١٣/١٥ ل گواه پس آزمون ١٥ ١٢١/٢٦ ١٤/٢٥ فرد پيگيري ١٥ ١٢٠/٨٠ ١٣/٢١ ي و پيش آزمون ١٥ ١١٩/٩٣ ١٥/٣١ سازم خود ارزشمندي آزمايش پس آزمون ١٥ ١٥٣/٤٦ ١٩/٩٠ اني پيگيري ١٥ ١٥٢/٦٦ ٢٣ بر خلاق يت مديرا ن .