Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی فیلمهای آموزشی درس ریاضی دوره ی دوم ابتدایی در بخش محتوای
رسمی شبکه شاد از منظر توجه به استانداردهای تولید فیلمهای آموزشی میپردازد. پژوهش توصیفی و
به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه کلیه ی فیلمهای آموزشی درس ریاضی دوره دوم
ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد میباشد که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت.
مقولههای کد گذاری به شیوه قیاسی نیز مستخرج از مولفههای سند استاندارد بستههای تربیت و
یادگیری است که توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در قالب سه مقوله اصلی استاندارد های
فنی و هنری، استانداردهای طراحی آموزشی و اختصاصی تدوین شده است. دادهها با روش آنتروپی
شانون مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافتهها، از کدگذار دوم استفاده شد و میزان توافق برابر با 0/79 به دست آمد. نتایج نشان داد که در فیلمهای آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد مولفه استانداردهای طراحی آموزشی به میزان
زیاد رعایت شده و دو مولفه استانداردهای اختصاصی و استانداردهای فنی و هنری به میزان متوسط
رعایت شده است. بر اساس روش آنتروپی شانون نیز مولفه استانداردهای فنی و هنری دارای بیشترین
میزان اهمیت و مولفه ی استانداردهای اختصاصی کمترین میزان اهمیت را دارا میباشد. یافتهها نشان داد به دلیل آشنایی محدود معلمان تدوین کننده فیلمهای آموزشی با تکنیکها و فناوریهای نوین طراحی فیلم و عدم تشخیص ویژگیهای یادگیرنده، نتوانستهاند محتو اها و فیلمهای تولیدی خود را با ویژگیهای فراگیران متناسب سازند.
IntroductionThe introduction of technology and technologies in different sectors of the community has caused profound changes in them. The sentence of these sectors can be referred to the education sector. With the incidence of corona virus, the effect of using new technology and technologies in education was more important. But what is very important in this situation is the need for attention to the type of technology and quality of content through this New technologies producedMethodThe research method used in this research was descriptive and content analysis. The statistical research in this research is all educational films of primary school mathematics (fourth, fifth and sixth) in the official content section of the network. According to the subject of the sampling research, and the total statistical population was investigated. Information in this research is a checklist that was determined by the researcher design and validity by professors and experts in the field of electronic content. ResultsThe results showed that in the educational films of the mathematical lesson, the elementary school of the technical standards and the average of 3.3 to the average, the component of educational design standards with an average of 3.4 and a large amount of specific standards with an average of 2.9 and the average level was observed. It was found that technical and technical standards are more important than two other standards. DiscussionThe sudden prevalence of the corona virus has led to teachers to track and continue training to use cyberspace and educational films. But a point should be noted that in most manufacturing films to technical and technical features of the the results of this study are more important than other characteristics of the desirable educational film, moderate and quantitative attention. This reflects very little familiar familiar with the software and techniques of the educational film. Programs and specialized courses in this field can help increase the ability of teachers in educational film production. Performing this case and high teachers' domination will lead to the creation of desirable educational films that affect and maintain the quality of learning trend in non-existent training.
Machine summary:
نتايج نشان داد که در فيلم هاي آموزشي درس رياضي دوره دوم ابتدايي در بخش محتواي رسمي شبکه شاد مؤلفه استانداردهاي طراحي آموزشي به ميزان زياد رعايت شده و دو مؤلفه استانداردهاي اختصاصي و استانداردهاي فني و هنري به ميزان متوسط رعايت شده است .
فرايند کدگذاري از طريق قياسي انجام شد و براي بررسي ميزان انطباق فيلم هاي آموزشي شبکه شاد با استانداردهاي طراحي محتواي الکترونيکي از اصول و استانداردهايي که توسط سازمان پژوهش وبرنامه ريزي درسي با عنوان استاندارد بسته هاي تربيت و يادگيري (٢٠٢٠ ,Standard Visual Education Packages) تنظيم شده استفاد شد.
The average total observance of educational film standards in primary school mathematical training films استانداردهاي استانداردهاي استاندارد اختصاصي پايه فني و هنري طراحي آموزشي (دوره دوم ابتدايي) کل total Sp(eecliefimc estnatnardyard EdDuecsaitgionna Tecahrntiicstailcand Grade secondary period) Standard standard ميانگين ميانگين ميانگين تعداد فيلم ميانگين Average Nufmilbmesr of Average Average Average پايه چهارم ابتدايي ٣.
The importance coefficient of observance of optimal educational film standards مؤلفه ها Components استانداردهاي طراحي استاندارد اختصاصي استانداردهاي فني و هنري آموزشي (دوره دوم ابتدايي) Specific standard Technical and artistic (elementary secondary Educationa Design standard period) Standard еј 0.
نتايج نشان داد استاندارد فني و هنري با ميانگين کل (٣/٣) در فيلم هاي آموزشي درس رياضي در دوره دوم ابتدايي در محتواي رسمي شبکه شاد به ميزان متوسط رعايت شده است .
براي بررسي سؤال سوم "ميزان توجه به استانداردهاي اختصاصي در فيلم هاي آموزشي درس رياضي دوره دوم ابتدايي در بخش محتواي رسمي شبکه شاد" نيز ٩ زير مقوله تدوين شد.