Abstract:
زمینهای ساحلی در کرانۀ جنوبی دریای کاسپین به دلیل مزیتهای فضایی متنوع، همواره در معرض فشارهای ناشی از رقابت برای سکونت و فعالیت قرار دارند. اگرچه جریان قانونگذاری برای هدایت و کنترل استفاده و بهرهبرداری از این زمینها حدود 9 دهه قدمت دارد، با این حال، به نظر میرسد عملیاتی شدن این قوانین در هر دوره با چالشهای متفاوتی مواجه بوده است. این پژوهش میکوشد تا از منظر جغرافیای قانونی و با استفاده از رویکرد روششناسی آمیخته و فن تحلیل اسنادی و پیمایش، جریان قانونگذاری را به بسترهای طبیعی و اجتماعی مربوطه پیوند دهد. یافتههای پژوهش نشان دادهاند که اگرچه قانونمندی فضا و تعینبخشی به قلمروهای ساحلی با تکیه بر تراز ارتفاعی آب دریا انجام شده است، اما در عمل این قوانین به دلیل بکارگیری رویکرد ایستا و مقطعی در مواجهه با پویاییهای طبیعی ساحل، بیاعتبار شدهاند. همچنین عینیت نیافتن زمینهای ساحلی پیراشهری از سوی ساکنان بومی و نیز تعارض منافع سازمانی و منافع عمومی، مانع از اجرای قوانین آزادسازی حریم دریا بوده است. روایتهای این پژوهش نشان دهندۀ اهمیت فضامندی قوانین مدیریت زمینهای ساحلی به واسطه کنشگری عناصر مادی (آب) و غیرمادی (قدرت) هستند.
Coastal lands in the South of the Caspian Sea, due to their diverse spatial advantages, are always exposed to the pressures caused by competition for residence and activity. Although the legislative process to guide and control the use and utilization of these lands dates back to about nine decades ago, the implementation of these rules seems to have faced different challenges in each period. This research aimed to link the legislative process to relevant natural and social contexts through the lens of legal geography, using the qualitative methodology approach and document analysis technique. The research findings show that although the legality of space and determination of coastal territories has been carried out through reliance on the sea-level measure, in practice, these laws were nullified because of the use of a static and provisional approach in confronting the natural dynamics of the coast. Also, the lack of recognition of suburban coastal lands by local residents, as well as the conflict of organizational and public interests, have prevented the implementation of the laws for the communization of the sea’s territory. The narratives of this research indicate the importance of the spatiality of coastal land management laws due to the interaction of material (water) and immaterial (power) elements. Law is not just a written regulation on paper. Instead, it intertwines with social life and natural processes. Despite the professional application of modern tools such as laws, bylaws, sea-level surveys, calculating landmarks on coastal lines, preparing maps, bureaucratic inquiries, etc., in the coastal land management system, this study showed that this modern rationality is insufficient to overcome the agency of natural elements. In order to be concrete, the abstract laws and regulations have to deal with the power and interest conflicts on the one hand and the dynamics of unpredictable coastal nature on the other hand. Legislation on coastal lands needs to be based on a dynamic, action-reaction approach instead of a static and pathological one. Considering the risk line of -25m approved because of the long-term period in the Integrated Coastal Zone Management program (2014) can play a significant role in including the agency of water and can provide unity of procedure in decision-making processes. Also, the urban/peri-urban coast binary can be eliminated within the framework of integrated coastal land management, regardless of the official borders. In this context, it is necessary to empower the local communities to support their coastal interests and transfer authority to them to express conflict so that social monitoring of peri-urban coastal lands can prevent their exclusive utilization of the public coast. On the other hand, adjusting the organizational structure for integrated policymaking for the coast can play a significant role in achieving social equity and environmental protection goals in coastal areas. It seems that transition from the mentioned binaries will be possible through adopting a relational approach to planning for coastal areas.
Machine summary:
بدين ترتيب جريان قانون گذاري براي زمين هاي ساحلي در کرانۀ جنوبي درياي کاسپين سابقه اي نزديک به ٩۰ سال دارد و در دوران مختلف ، تحت گفتمان هاي عدالت اجتماعی در دسترسي به منابع ساحل ، و همچنين حفاظت اکوسيستم طبيعي ساحل ، صورت بندي شده است .
پيوس تار قانون مندي فضاي س احلي براي تدقيق محدودٔە زمين هاي مستحدث و حريم دريا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 10 دوم گ فضامندي قانون در مديريت زمين هاي س احلي کرانٔە جنوبي درياي کاس پين عليرغم کوشش قريب به ٩۰ سال براي قانون گذاري زمين هاي ساحلي تحت گفتمان هاي حفاظت محيطي با تعريف پهنه هاي عملکرد طبيعي ساحل و نيز عدالت اجتماعی در قالب افزايش دسترسي به منابع ساحلي، درهيچ يک از بازه هاي زماني قانون گذاري، اين دو هدف به طور کامل تحقق نيافتند و در برخي موارد حتي برخلاف قوانين مصوب اقداماتي انجام گرفت .
بررسي قانون مندي فضا در زمين هاي ساحلي کرانۀ جنوبي درياي کاسپين نشان داده است که تلاش قانون گذاري طي حدود ٩۰ سال براي تدقيق مرز املاک ساحلي، تحت دو گفتمان عدالت اجتماعی با دغدغۀ افزايش دسترسي عمومی به ساحل و همچنين گفتمان حفاظت محيطي براي حفاظت از حريم ساحل و تاسيسات آن صورت بندي شده است .
ma//https: ۱3۴5۴۰/ir/fa/law/show - آيين نامه اجرايي ماده ٦٣ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ، ۱٣٨٦/٢/٢٣ قابل دسترس در: lis.
Blomley, N - ey and theه rontier, the Surد Law, Property and Geography of Violence: the .