Abstract:
زمینه و هدف: رقابتپذیری عامل کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها، بنگاه ها و صنایع در میدان-های رقابتی تجاری، اقتصادی و سیاسی به شمار می رود. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه رقابتپذیری در شرکت های نوآور و نوپا و ارائه راهکارهایی برای توسعه و بهبود رقابتپذیری است.روششناسی: پژوهش حاضر مبنای فلسفی تفسیری داشته و جهتگیری آن بنیادی است. رویکرد این پژوهش، استقرایی بوده و از روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد برای انجام آن استفاده شده است. نمونهگیری براساس رویکرد شیوه نظری و با استفاده از روشهای گلولهبرفی و هدفمند انجام شد. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان مطرح درزمینه بهبود رقابت پذیری شرکت های نوآور و نوپا، انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد عوامل علی (دانش نیازهای بازار و اتخاذ دور نمای بازاریابی)، محوری (خلاقیت و نوآوری، تحقیق و توسعه)، زمینهای (بررسی و پایش محیط، زیرساخت قانونی، منابع مالی و انسانی)، راهبردها (آموزش و روشهای مدیریتی) و پیامدها شامل (سود بیشتر و رضایت مشتری) بر توسعه و بهبود رقابت پذیری تأثیرگذارند.نتیجهگیری: مدل ارائه شده می تواند راهنمایی برای شرکت های نوآور و نوپا برای ارائه محصولات و خدمات نوین به منظور افزایش رقابت پذیری و حضور فعالانه در نمایشگاه های بین المللی باشد.
Background & Purpose: Competitiveness is a key factor in assessing the degree of success of countries, firms and industries in competitive commercial, economic and political arenas. The purpose of this study is to identify the factors affecting the development of competitiveness in innovative and start-up companies and to provide solutions for the development and improvement of competitiveness. Methodology: The present study has an interpretation on philosophical foundations and its orientation is fundamental. The approach of this research is inductive and the qualitative method and strategy of grounded theory have been used to do it. Sampling was done based on the theoretical method approach and using snowball and purposeful methods. Data collection was done through semi-structured interviews with 14 experts in the field of improving the competitiveness of innovative and start-up companies. Findings: The results showed that causal factors (knowledge of market needs and adoption of marketing perspective) , pivotal (creativity and innovation, research and development) , contextual (environmental monitoring, legal infrastructure, financial and human resources) , strategies (training and management methods) And the consequences (more profit and customer satisfaction) affect the development and improvement of competitiveness. Conclusion: The proposed model can be a guide for innovative and start-up companies to offer new products and services in order to increase competitiveness and active participation in international exhibitions.
Machine summary:
صص ٥٠-٢٧ الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر بهبود و توسعه رقابت پذیری شرکت های نوآور و نوپا در بازارهای بین المللی ابوطالب مطلبی ١، اکبر غفارلو٢، رحیم محمدخانی ٣ ، آراز راشدی زهرا 4 چکیده زمینه و هدف: رقابت پذیری، عاملی کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها، بنگاهها و صنایع در میدانهای رقابتی تجاری، اقتصادی و سیاسی به شمار میرود.
یافته ها: تحلیل دادههای نشان داد که عوامل علی شامل دانش نیازهای بازار و اتخاذ دور نمای بازاریابی، محوری شامل خلاقیت و نوآوری، تحقیق و توسعه ، زمینه ای شامل بررسی و پایش محیط ، زیرساخت قانونی، منابع مالی و انسانی، راهبردها شامل آموزش و روش های مدیریتی و پیامدها شامل سود بیشتر و رضایت مشتری بر توسعه و بهبود رقابت پذیری تأثیر دارند.
رایانامـه : نوع مقاله : پژوهشی تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/١١/٢٥ DOI: تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٤٠١/٠٣/١٥ نویسنده مسئول مقاله : اکبر غفارلو مقدمه محدودیت عوامل تولید و نیاز روزافزون به بازارهای بین المللی، رقابت پذیری محصولات را به موضوعی مهم تبدیل کرده است (رحیمینیا و اکبری مقدم، ١٣٩٩).
7. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل توسعه رقابت پذیری شرکت هـای نوپـا و نـوآور است و همچنین به منظور افزایش رقابت پذیری، راهکارهایی در راستای افزایش توان مزیت نسبی تولید محصولات و ارائه خدمات نوین ارائه میشود.
با مطالعه مبانی نظری تحقیق مشخص شد که در پژوهش های پیشین کمتر بـه مقولـه بهبود و توسعه رقابت پذیری شرکت های نوپا و نوآور پرداخته شده است و به بیان دیگـر ایـن تحقیق به خلاء علمی و دانشی در این زمینه میپردازد.
Ahn, Capabilities Technology-based Policy, Almeida, Portuguese Sciences, Anwar, Innovation: International Cai, and Business Chatzoglou, Competitive Innovation Clauss, (2021).