Abstract:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان مطالعه تاثیرگذاری استراتژی کسب و کار بر عملکرد شرکت و
اثرگذاری رقابت در بازار محصول بر این رابطه تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی ١است
و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش
بررسی تاثیر استراتژی تجاری بر عملکرد شرکت و اثر رقابت در بازار محصول بر این رابطه در شرکت های
پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای پاسخ گویی به سوالات پژوهش چهار فرضیه
تدوین و با استفاده از داده های ٨٠ شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های ١٣٩٠
تا ١٣٩٥ مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پزوهش نشان داد که تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر عملکرد مالی
شرکتها مثبت و معنادار بوده است. همچنین، تاثیر استراتژی تمایز محصول بر عملکرد مالی شرکتها نیز،
مثبت و معنادار بوده است. تاثیر متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول بر رابطه استراتژی رهبری هزینه و
عملکرد مالی و همچنین تاثیر متغیر تعدیلگر رقابت در بازار محصول بر رابطه استراتژی تمایز محصول و
عملکرد مالی نیز مثبت و معنادار است
Machine summary:
کارشناس ارشد حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد فيروزآباد، گروه علوم تربيتي ، فيروزآباد، ايران چکيده مقاله حاضر، براساس پژوهشي با عنوان مطالعه تاثيرگذاري استراتژي کسب و کار بر عملکرد شرکت و اثرگذاري رقابت در بازار محصول بر اين رابطه تهيه شده است .
هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير استراتژي تجاري بر عملکرد شرکت و اثر رقابت در بازار محصول بر اين رابطه در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
يافته هاي آنها نشان داد بين قدرت مديريت و پاداش مديران رابطه مثبتي و 1- Crossan et al 2- Giroud and Mueller 3- Tirole معناداري وجود دارد.
فرضيه هاي پژوهش براي مطالعه تاثيرگذاري استراتژي کسب و کار بر عملکرد شرکت و اثرگذاري رقابت در بازار محصول بر اين رابطه ، چهار فرضيه در نظر گرفته شده است .
پيشنهادات کاربردي با توجه به يافته هاي پژوهش ، پيشنهادهاي زير به سرمايه گذاران ، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت ها ارائه ميشود: ــ با توجه به نتايج فرضيه اول که نشان داد استراتژي رهبري هزينه بر عملکرد تاثير مستقيم و معناداري دارد به مديران و سرمايه گذاران پيشنهاد ميشود تا در تصميم گيريهاي خود به تاثير مثبت استفاده از اين استراتژي بر عملکرد مالي توجه نمايند.
Strategy, strategic management accounting and performance: a configurational analysis.
The impact of strategic leadership on the operational strategy and performance of business organizations in south Africa, ph.
Business Strategy and Firm Performance: The Moderating Role of Product Market Competition.