Abstract:
بررسی کیفیت حسابرسی، یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه حسابرسی و بازار سرمایه است . به منظور
شناخت مفاهیم و ابعاد مختلف کیفیت حسابرسی، مطالعات گوناگونی توسط محققان انجام شده است تا
رابطه بین کیفیت حسابرسی و متغیرهای دیگر کشف شود. به هرحال ، از آنجا که کیفیت حسابرسی در
عمل به سختی قابول مشاهده است ، تعیین چارچوبی برای مشخص نمودن کیفیت حسابرسی، موضوعی با اهمیت محسوب میگردد.
میتوان در خصوص عوامل موثر بر کیفیت ، دوعامل تنوع صاحبکار (متنوع و غیرمتنوع ) و اندازه (بزرگ و
کوچک ) که به صورت میدانی قابل تحقیق میباشد انتخاب و کیفیت حسابرسی نیز قرینه ای بر عدم قصور
تلقی گردید. تحریفات با اهمیت کشف نشده در گزارش های حسابرسی بعنوان نماد کیفیت انتخاب و بر
این مبنا موسسات از نظر تنوع و اندازه مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آنجایی که بر اساس تحقیقات گسترده ،
تاثیر عوامل موثر بر کیفیت بر واکنش بازار و تغییر سود هر سهم نیز اثبات شده بود، بنابراین ضریب
همبستگی بین تغییرات قیمت و سود سهام در دو بخش تنوع و اندازه مورد بررسی و آزمون قرار گرفته و بر
اساس نتایج آزمون های انجام شده ، فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار نگرفت . البته دلایل رد فرضیه ها را
میتوان در درون عوامل دیگری جستجو نمود و پاسخگویی به برخی از پرسش ها به انجام پژوهش های
آتی موکول شده است .
Machine summary:
واژه هايکليدي: کيفيت ، حسابرسي، عوامل موثر، متنوع ، غيرمتنوع مقدمه : از آنجا کـه کيفيت حسابرسي چند بعدي و ناديدني است ، پژوهشگران در جستجوي جانشين ها يــا شاخص هايي از کيفيت حسابرسي مانند نظر کارشناسان براي تعيين دروندادها و نتايج کيفيـت حسابرسـي هسـتند (حسـاس يگانـه و جعفـري، ١٣٨٦) بعضي از پژوهشـگران از بروندادهاي عيني به عنوان مبنايــي بــراي ارزيابــي کيفيــت حسابرسي استفاده ميکنند.
بـا فـرض وجود چنين تأثيري و اعتقاد حسابرسان مبنـي بـر اينکه عملکرد آنـان از طريـق کيفيـت گزارش هاي ساليانه توسـط آنها مورد قضاوت قرار ميگيرد احتمـال بيشتري وجود دارد کـه مؤسسه هاي حسابرسي بزرگ با وابستگي کمتر به يک يـا چند صاحبکار خـود پيشنهاد کنند کـه اطلاعات بيشـتر و بـا کيفيت تري در گزارش هاي سالانه صاحبکاران ارائـه شود.
پـس از ديآنجلـو (١٩٨١)بررسيهاي متعـددي انـدازه مؤسسـات حسابرسـي) مؤسسـات بـزرگ و بين المللي حسابرسي در برابــر ديگــر مؤسسات (را به عنوان شاخصي براي سنجش کيفيت حسابرسي مورد اسـتفاده قـرار دادند و در تحقيقـات خـود به اين نتيجـه رسيدند کـه مؤسسات بزرگ حسابرسي، به لحاظ شهرت حرفه اي، مهارت بالا در ارائه خدمات مشاوره ، تعـداد قراردادهاي بيشـتر، کارمنـدان و حق الزحمه بالاتر، از کيفيت بالاتـري برخوردارند (اسدي و دارابي، ١٣٩١) درباره رابطه ي بين انـدازه مؤسسه حسابرسـي و کيفيت رسيدگي، نظريه هاي ديگري نيـز مطرح شده اســت .
متداول ترين تعريف از کيفيت حسابرسي از نگاه محققان حسابداري عبارت است از: ١- ارزيابي بازار از احتمال اين که صورت هاي مالي حاوي تحريف با اهميت باشد و حسابرسان توانسته باشند آن را کشف و گزارش کرده باشند (DeAngelo١٩٨).
A Note on Association between Audit Firm Size and Auditor Quality, Contemporary Accounting Research, 9 (2), 1993, 479-488.