Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر افزایش توجه و تمرکز و بهبود کارکردهای
اجرایی کودکان با نیازهای خاص ٣ تا ١١ سال شهر اصفهان به روش نیمه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش
آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان با نیازهای
خاص ٣ تا ١١ سال شهر اصفهان بودند. از جامعه آماری به صورت تصادفی تعداد ٣٠ نفر از کودکان با
نیازهای خاص که به مرکز توانبخشی آرمان مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات
شامل دو پرسشنامه ، توجه و تمرکز کانرز (١٩٩٩) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (٢٠٠٠) بود.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش تمرینات ادراکی - حرکتی بر بهبود کم توجهی-
مشکل حافظه ، بی قراری- بیش فعالی، بی ثباتی هیجانی- تکانه ای بودن ، مشکلات با تصور کلی از خود و
شاخص های بیش فعالی- کم توجهی کودکان با نیازهای خاص تاثیر داشته است (0/05>p). آموزش
تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود بازداری، انتقال حافظه ، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه
ریزی، سازماندهی مواد، و کنترل کودکان با نیازهای خاص تاثیر داشته است (0/05>p)
Machine summary:
روان شناسي عمومي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرکرد، ايران چکيده پژوهش حاضر با هدف تاثير تمرينات ادراکي- حرکتي بر افزايش توجه و تمرکز و بهبود کارکردهاي اجرايي کودکان با نيازهاي خاص ٣ تا ١١ سال شهر اصفهان به روش نيمه آزمايشي و طرح آن از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.
نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان داد که آموزش تمرينات ادراکي - حرکتي بر بهبود کم توجهي- مشکل حافظه ، بي قراري- بيش فعالي، بي ثباتي هيجاني- تکانه اي بودن ، مشکلات با تصور کلي از خود و شاخص هاي بيش فعالي- کم توجهي کودکان با نيازهاي خاص تاثير داشته است (٠٠٥>p).
تمرينات ادراکي- حرکتي، توجه و تمرکز، بهبود کارکردهاي اجرايي ، کودکان با نيازهاي خاص ، شهر اصفهان مقدمه در زندگي، کودک پيش از رفتن به مدرسه رشد مهارت هاي حرکتي نقش اساسي را در يادگيري بعدي دارد عده اي از محققين (کپارت ، کتمن ، بارک )١ معتقدند يادگيري حرکتي مبدأ هر يادگيري است و فرايندهاي ذهني عالي تر پس از رشد مناسب سيستم حرکتي و سيستم ادراکي و همچنين پيوندهاي ارتباطي ميان يادگيري حرکتي و ادراکي به وجود ميآيد.
لذا از آن جائي که پرورش تمرينات اداراکي- حرکتي موجب بهبود رشد ذهني و شناختي ميشود و نيز با توجه به اهميت موضوع و اينکه برنامه هاي تدوين شده اغلب در دسترس نبوده و قابل استفاده براي مربيان نيستند و همچنين نبود مطالعات کافي در زمينۀ تأثير تمرينات ادراکي- حرکتي بر توجه و تمرکز، خصوصا کارکرد اجرايي در افراد با نيازهاي خاص ، اين پروژه انجام شد.
کاويانپور (١٣٩٢) با انجام پژوهش خود نشان داد که تمرينات ادراکي- حرکتي در بهبود کارکردهاي اجرايي کودکان با اختلال هماهنگي رشدي تاثير داشته است .