Abstract:
کتب درسی در نظام آموزش وپرورش یکی از عناصر مهم تلقی میشود که در تحقق اهداف نظام آموزشی نقش مهم و اساسی
دارند. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیت های کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی
١٣٩٥ بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است؛ و روش مورد استفاده
در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ١٣٩٥ بود.
یافته های تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن ٠/٥٥ است که نشان میدهد متن کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی به
شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز ١/٧٥ تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را درگیر در
یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری ٦/٣٣ تعیین شد که نشان
میدهد کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی، فعالیت محور نمیباشد.
Machine summary:
در اين پژوهش به تحليل محتواي متن ، تصاوير و فعاليت هاي کتاب علوم تجربي پايه چهارم ابتدايي در سال تحصيلي ١٣٩٥ بر مبناي فعال و غيرفعال بودن محتواي کتاب بر اساس تکنيک ويليام رومي پرداخته شده است ؛ و روش مورد استفاده در اين پژوهش ، تحليل محتوا است .
پيشينه پژوهش پژوهشهاي متعددي در خصوص تحليل محتوا صورت گرفته است : خسروي، مصلح اميردهي و زماني (١٣٩٤) در پژوهش خود که با عنوان «تحليل محتواي کتاب کار و فناوري پايه ششم ابتدايي بر اساس مؤلفهي هوشهاي چندگانه گاردنر و ميزان فعال بودن »، برمبناي الگوي ويليام رومي انجام دادند به اين نتيجه رسيدند که کتاب کار و فناوري پايه ششم ابتدايي در بخش متن و تصاوير به شيوه غيرفعال اما در بعد فعاليتها به شيوه فعالي تدوين گرديد.
افضل خاني و سميعي (١٣٩٢) در پژوهش خود که به تحليل محتواي کتاب هديه هاي آسماني پايه ي ششم ابتدايي از منظر فعال و غيرفعال بودن بر اساس روش ويليام رومي پرداختند نشان دادند که متن کتاب هديه هاي آسماني با ضريب درگيري ٠/٠٢، متني غيرفعال و غير پوياست و بيشتر به بيان حقايق و ارائهي مطالعات ميپردازد .