Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی انجام شده است طرح پژوهش غیر
آزمایشی و از نوع همبستگی است نمونه مورد بررسی شامل دانش آموزان پایه سوم دبستان های البرز می باشد که با روش
نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند در این پژوهش از مقیاس سیاهه هوش هیجانی شوت و سیاهه هوش معنوی کینگ
ودسیکو استفاده شده است و وضعیت تحصیلی نیم سال دوم سال تحصیلی دانش آموزان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در
نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج
پژوهش نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی با کلیه مولفه های هوش معنوی شامل تفکر وجودی، آگاهی متعالی، تولید معنای
شخصی و بسط حالت هوشیاری، از مولفه های هوش معنوی و نیز با مولفه های خوشبینی، تنظیم هیجان، مهارتهای اجتماعی،
کاربرد هیجان از هوش هیجانی رابطه معناداری دارد و نمره کلی هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی ارتباط
مثبت و معناداری دارد همچنین یافته های پژوهش بیانگر ارتباط مستقیم و معنادار هوش هیجانی و هوش معنوی با هم می
باشد ضمنا نتایج آزمون چند متغیره نشان میدهد بین دختران و پسران در نمرات پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و هوش
معنوی تفاوت قابل توجهی وجود ندارد.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان مي دهد که پيشرفت تحصيلي با کليه مؤلفه هاي هوش معنوي شامل تفکر وجودي، آگاهي متعالي، توليد معناي شخصي و بسط حالت هوشياري، از مؤلفه هاي هوش معنوي و نيز با مؤلفه هاي خوشبيني، تنظيم هيجان ، مهارتهاي اجتماعي، کاربرد هيجان از هوش هيجاني رابطه معناداري دارد و نمره کلي هوش هيجاني و هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي ارتباط مثبت و معناداري دارد همچنين يافته هاي پژوهش بيانگر ارتباط مستقيم و معنادار هوش هيجاني و هوش معنوي با هم مي باشد ضمنا نتايج آزمون چند متغيره نشان ميدهد بين دختران و پسران در نمرات پيشرفت تحصيلي، هوش هيجاني و هوش معنوي تفاوت قابل توجهي وجود ندارد .
به طورکلي باتوجه به تحقيقات انجام شده ، چنين بنظرميرسد که جامعه اي که افرادآن از مهارتهاي اجتماعي مطلوب برخوردارباشند، احساسات واقعي خود را صادقانه ابراز ميکنند و در مقابل مسائل زندگي سازگارتر و در کل معناي بيشتري از زندگي خودخواهند داشت وباتوجه به همين تحقيقات درخصوص اثربخش بودن آموزش هوش هيجاني دراقشارمختلف جامعه وضرورت کسب مهارتهاي اجتماعي و رفتار جرأت مندانه در نوجوانان وهمچنين يافتن معنا وهدف درزندگي آنان ، پزوهش حاضر درپي يافتن پاسخي براي اين سوال است که آيا ميتوان از طريق آموزش هوش هيجاني، سازگاري اجتماعي را افزايش داد پيشرفت تحصيلي آنها را ارتقا بخشيد.
نتايج تحليل داده هاي پژوهش به شرح زير است : بين هوش معنوي و هوش هيجاني دانش آموزان دختر رابطه معناداري وجود دارد.
بين هوش معنوي و مولفه مهارت هاي ارتباطي هوش هيجاني دانش آموزان دختر رابطه معناداري وجود دارد.