Abstract:
حل مسئله فرایندی ذهنی, تفکری» دانشی و مهارتی است که درواقع پدیدآورنده علومء فناوری»
مهندسی و بهطورکلی همه ابداعات و اختراعات و دستاوردهای بشری است. درواقع یکی از مهمترین
اهداف و کارهای علوم و فناوری» شناسایی و حل مسائل مربوط به آن حوزهی موضوعی میباشد حال با
توجه به مباحث فوق سوالات اصلی تحقیق عبارتاند از: ۱-کدام موّلفههای آموزشی در گسترش روش
تدریس فعال حل مسئله تاثیرگذارند؟(سوالات ۱ الی ۱۱ پرسشنامه) ۲-آیا بین بهکارگیری شیوههای
مهم تربیتی با گسترش مهارت حل مسئله در فرایند یاددهی-یادگیری دروس مطالعات اجتماعی رابطه
وجود دارد؟ (سوالات شماره ۱۳ الی ۲۱ پرسشنامه) و روش تحقیق در این مقاله ترکیبی از روشهای
اسنادی و میدانی بوده و ابزار تحقیق ما پرسشنامه محقق ساخته به تعداد ۲۱ سوّال بوده و جامعه آماری
ما ۶۰ نفر از دبیران مطالعات اجتماعی نواحی یک و دو شهرستان ساری میباشند. نتایج دادهها بدین
شرح میباشند: موّلفههایی از قبیل: برقراری تعامل بین معلم و فراگیر -آموزش گردآوری اطلاعات
میدانی به فراگیران-استفاده از انواع آزمونهای عملکردی -استفاده از روش فرضیهسازی -تمرین
فرضیهسازی در فرایند تدریس در توسعه و گسترش مهارت حل مسئله در مدارس عواملی تاثیرگذار
میباشند.
Machine summary:
درواقـع يکـي از مهم تـرين اهداف و کارهاي علوم و فناوري، شناسايي و حل مسائل مربوط به آن حوزه ي موضوعي مي باشد حـال بـا توجه به مباحث فوق سؤالات اصلي تحقيق عبارت اند از: ١-کدام مؤلفه هاي آموزشـي در گسـترش روش تدريس فعال حل مسئله تأثيرگذارند؟(سؤالات ١ الي ١١ پرسش نامه )٢-آيا بـين بـه کارگيري شـيوه هـاي مهم تربيتي با گسترش مهارت حل مسئله در فرايند ياددهي-يادگيري دروس مطالعات اجتمـاعي رابطـه وجود دارد؟ (سؤالات شماره ١٢ الي ٢١ پرسشنامه ) و روش تحقيق در اين مقالـه ترکيبـي از روش هـاي اسنادي و ميداني بوده و ابزار تحقيق ما پرسشنامه محقق ساخته به تعداد ٢١ سؤال بوده و جامعه آماري ما ٦٠ نفر از دبيران مطالعات اجتماعي نواحي يک و دو شهرستان ساري ميباشند.
نتـايج داده هـا بـدين شرح ميباشند: مؤلفه هايي از قبيل : برقراري تعامـل بـين معلـم و فراگيـر -آمـوزش گـردآوري اطلاعـات ميداني به فراگيران -استفاده از انـواع آزمون هـاي عملکـردي -اسـتفاده از روش فرضـيه سـازي -تمـرين فرضيه سازي در فرايند تدريس در توسعه و گسترش مهارت حل مسـئله در مـدارس عـواملي تأثيرگـذار ميباشند.
اگر نظام آموزشـي بخواهـد توانـايي حـل مسـئله را بـه دانش آموزان ياد دهد, (البته مسئله به معني مشکل و معضل نيست , به بيان ديگر مسئله موضوعي نيسـت که براي ما مشکل ايجاد کند, بلکه رسيدن به هدف در هر اقدامي, به نوعي حل مسـئله اسـت (شـعباني، ١٣٨٢ ص ١٥٥).
يعنـي اگـر معلـم روش تدريس حل مسئله را به درستي انجام دهد, دانش آموزان مي کوشند تا براي حـل مسـئله بـا اسـتفاده از تمام افکار و انديشه هايي که دارند, در کلاس راه حلي بيابند و آن را ارائه دهند.