Abstract:
سرمایه اجتماعی از عوامل اثرگذار بر توسعه سازمانها است و بستر مناسبی را برای توانمندسازی و بهرهوری نیروی انسانی فراهم میآورد. بهرهگیری از سرمایههای دیگر سازمانها نیز در پرتو ارتقای این سرمایه امکانپذیر است. ارتش ج.ا.ایران (آجا) بهعنوان یک سازمان دارای قدمت، نظاممند و عقلایی، بهمنظور ارتقای وضعیت موجود سرمایه اجتماعی خود، در گام اول نیازمند طراحی الگوی بومی سرمایه اجتماعی است تا بر مبنای یافتههای این الگو در گام دوم به شناسایی وضعیت موجود و سپس وضعیت مطلوب سرمایه اجتماعی بپردازد. هدف این پژوهش ارائه الگوی بومی سرمایه اجتماعی در آجا است. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی، به لحاظ رویکرد، کیفی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری آن شامل تعداد 20 نفر از خبرگان آجا است که از نیروهای چهارگانه آجا و متناسب با تجربه و تخصص موردنیاز، به شکل قضاوتی انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده در این پژوهش، منابع کتابخانهای و دادههای میدانی (دیدگاه خبرگان در تکنیک دلفی) است. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ الگوی سرمایه اجتماعی در آجا، در بعد ساختاری شامل 5 مؤلفه و 20 شاخص، در بعد شناختی شامل 5 مؤلفه و 19 شاخص و در بعد ارتباطی، شامل 4 مؤلفه و 17 شاخص و درمجموع 14 مؤلفه و 56 شاخص است.
Social capital is one of the factors affecting the development of organizations and provides an appropriate platform for empowerment and productivity of human resources. Utilization of other organizational capital is also possible by the help of the promotion of this capital. The Army of the Islamic Republic of Iran (AJA) as an ancient, systematic and rational organization, in order to improve the current status of its social capital, in the first step needs to design a native model of social capital, based on the findings of this model in the second step to identify the current situation and Then pay the favorable condition of social capital. The purpose of the present study is to elaborate the indigenous model of social capital in AJA. This research is applied research and uses qualitative methods (descriptive-analytical). Its statistical population includes 20 AJA experts who were selected from the four AJA forces in accordance with the required experience and expertise by the judgment sampling. The data gathered with library data and field data (experts' view on Delphi technique). Research findings show that the social capital model in AJA has 5 components in the structural dimension, 5 components in the cognitive dimension and 4 components in the communication dimension and a total of 56 indicators.
Machine summary:
ا. ايران (آجا) به عنوان يک سازمان داراي قدمت ، نظام مند و عقلايي، بـه منظـور ارتقـاي وضعيت موجود سرمايه اجتماعي خود، در گام اول نيازمند طراحي الگوي بومي سرمايه اجتمـاعي اسـت تـا بـر مبناي يافته هاي اين الگو در گام دوم به شناسايي وضعيت موجود و سپس وضـعيت مطلـوب سـرمايه اجتمـاعي بپردازد.
انجام اين پژوهش فوايد و مزاياي زير را به دنبال دارد: (١) طراحي الگوي بومي سرمايه اجتماعي در آجا و يافته هاي آن بـه عنـوان پـيش نيـاز و زيربنا، براي پژوهش هاي آينده بوده و ابزار لازم (شامل ابعاد، مؤلفه ها و به ويژه شاخص هـا) را براي شناسايي وضعيت موجود سرمايه اجتماعي فراهم ميکند.
با توجه به موارد مطرح شده در بالا به دلايل زير انجام اين پژوهش ضروري است : (١) نبود الگوي بومي سرمايه اجتمـاعي در ارتـش ، بـه معنـاي نبـود ابـزار لازم (ابعـاد، مؤلفه ها و به ويژه شاخص ها) براي سنجش وضعيت موجود سرمايه اجتماعي ارتـش اسـت .
پيشينه تحقيق در راستاي مسئله پژوهش حاضر، تحقيقـات مختلفـي انجـام شـده کـه هـر يـک از زوايـاي متفاوتي موضوع را موردبررسي قرار داده اند که با توجه به هدف اصلي و مسئله تحقيق (طراحـي الگوي بومي سرمايه اجتماعي)، پژوهش هاي نگاشته شده به شرح زير است : (١) «بهروز رضاييمنش » (١٣٩٧) در مقاله اي با عنـوان «طراحـي الگـوي سـرمايه اجتمـاعي مبتني بر تعاليم ديني» با استفاده از فن تحليل مضمون در نهج البلاغه و حکمت هاي اميرالمـؤمنين (ع )، سـرمايه اجتمـاعي را در سـه سـطح فـردي، شـبکه اي (گروهـي) و اجتمـاعي (مـديريتي) موردبررسي قرار داده و به تدوين الگو ميپردازد.