Abstract:
عملکرد مدیریتی بهعنوان تنظیمکننده روابط میان همه ارکان سازمان و شهروندان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است که در حوزه مدیریتی این سازوکار درونی، بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است رضایتمندی شهروندان را به وجود آورد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل عملکرد مدیریت شهر (شهرداری اهواز) با تاکید بر شاخصهای حکمروایی خوب از منظر شهروندان به این مهم پرداخته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و متدولوژی پژوهش توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری شامل شهروندان شهر اهواز میباشند که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی ساده 384 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار spss و pls استفاده شد. نتایج نشان داد که در میان ضرایب بهدستآمده تاثیر کارایی و اثربخش بر حکمروایی با کسب ضریب 839/0 بیشترین امتیاز را کسب نموده و نشانگر این است که بالاترین میزان تاثیرگذاری بر شکلگیری حکمروایی را دارد. شاخص قانون مداری با ضریب 791/0 در رتبه دوم، مشارکت با ضریب 770/0 درجه سوم میزان اثرگذاری بر شکلگیری حکمروایی را به خود اختصاص داده است و شاخص اجماع گرایی با 728/0، شاخص پاسخگویی با 696/0، شاخص مسئولیتپذیری با 678/0، شاخص شفافیت با 637/0 و شاخص عدالت و برابری با 604/0 به ترتیب بر شکلگیری حکمروایی تاثیرگذاری دارند. درنهایت حکمروایی خوب با ضریب 745/0 بر عملکرد مدیران شهری تاثیر خواهد داشت.
used.
Results and discussion
The reliability of the indicators, convergent validity and divergent validity were used to measure
the fit of the measurement model. Cronbach's alpha values for all indices are greater than 0.7
and indicate acceptable reliability. Combined reliability criterion is another evaluation criterion
for determining the reliability of structures in the partial least squares method. Given that a
value above 0.7 is acceptable for this criterion, it can be concluded that the value of all
indicators is acceptable and the proper fit of the measurement models is confirmed. Regarding
the indicators of the present study, the values of divergent validity criteria in the first row of the
column of each index are higher than other values obtained for the same index and the mean
value of variance extracted for the index is above 0.5 and is acceptable. Therefore, divergent
validity of indicators is also acceptable. In the present study, the coefficient of determination
(R2) has been used to evaluate the structural model. The coefficient of determination for the
indicators of consensus, efficiency, participation, justice, equality and transparency has been
obtained with 0.577, 0.342, 0.538, 0.707, 0.677. This means that 0.577 percent of the changes in
consensus and 0.342 percent of the changes in efficiency and 0.5388 of participation and 0.707
of justice and equality and finally 0.677 of transparency by other components of the model
Structurally defined. This index is not calculated for exogenous components (in this study, the
index of accountability and legality). The study of path coefficients shows that among the
obtained coefficients, the effect of efficiency and effectiveness on governance with the
coefficient of 0.839 has the highest score and indicates that it has the highest impact on the
formation of governance. The orbital law index with a coefficient of 0.791 is in second place in
terms of influencing the formation of governance. Participation with a coefficient of 0.770 of
the third degree has the effect on the formation of governance and consensus index with 0.728,
accountability index with 0.696, accountability index with 0.678, transparency index with 0.637
And the index of justice and equality with 0.604 have an effect on the occupation of
governance, respectively. Finally, good governance with a coefficient of 0.745 will affect the
performance of city managers.
Conclusion
The performance of urban management and its application in the level of management
satisfaction can be evaluated by measuring the indicators of good urban governance such as
participation, transparency, responsibility, accountability, efficiency and effectiveness, rule of
law, justice and equality, consensus. Achieving these principles can be used as a communication
mechanism between citizens and managers and the organization's appropriate response to
citizens and clients and ultimately satisfaction with the performance of city managers.
Therefore, it can be said that one of the important components in improving the performance of
urban management is to achieve citizen satisfaction.
The results of the study of path coefficients show that among the obtained coefficients, the
effect of efficiency and effectiveness on governance with the coefficient of 0.839 has the
highest score and indicates that it has the highest impact on the formation of governance
Machine summary:
ارزيابي عملکرد مديريت شهري با تأکيد بر شاخص هاي حکمروايي خوب مطالعه موردي: شهر اهواز ياسين کاوه پور - گروه جغرافيا، واحد تهران مرکزي، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران ناصر اقبالي ١- گروه جغرافيا، واحد تهران مرکزي، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران فرهاد حمزه - گروه جغرافيا، واحد تهران مرکزي، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/٠١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٢/٠٥ چکيده عملکرد مديريتي به عنوان تنظيم کننده روابط ميان همه ارکان سـازمان و شـهروندان همـواره از اهميـت بسـياري برخوردار بوده است که در حوزه مديريتي اين سازوکار دروني، بدون آن که نياز به اهرم هاي بيروني داشته باشد قادر است رضايتمندي شهروندان را به وجود آورد.
اين پژوهش بر آن است تا ضـمن بررسـي جـامع پيشـينه و ديدگاه محققاني که در اين حوزه فعاليت داشته اند، ميزان رضايتمندي شهروندان شهر اهواز از عملکـرد مـديريت شـهري بخش شهرداري اهواز با تکيه بر شاخص هاي حکمروايي خوب شهري مورد ارزيـابي قـرار دهـد تـا بـر اسـاس آن نقـش عملکردي مديران شهري به شيوه علمي بر رضايتمندي شهروندان شناخته شود.
اين پژوهش نيز بر آن است تـا بـا بررسـي جـامع و کامل شاخص هاي حکمروايي خوب شهري عملکرد مديريت شهري شهرداري اهواز از منظـر رضـايتمندي شـهروندان را موردسنجش قرار دهد.
با توجه به اهميت موضوع و تأثير چشمگير عملکرد مديران بر ميزان رضايتمندي شـهروندان بـه ويژه در بين نهادهاي ارائه دهنده خدمات شهري پژوهش حاضر به بررسي و تحليـل عملکـرد مـديريت شـهري بـا اسـتفاده از شاخص هاي حکمروايي خوب شهري از منظر رضايتمندي شهروندان شهر اهواز پرداخته اسـت .