Abstract:
آنچه بیان مولانا را رنگی جاودانه میبخشد، شناخت عمیق وی از «خدا، انسان و جهان» است. مولانا با خودشناسی و درک لذات متعالی کوشید از آنها نه تنها بهرهها گیرد، بلکه برای دیگران (شاگردان، مریدان و آیندگان) این تجربهها را به یادگار بگذارد. پژوهش حاضر میکوشد با تأمل در شناخت هرچه بهتر ساختار اندیشگی مولانا در مثنوی، بتوان با اصول مکتب فکری که همان افقهای معنوی و اهداف عرفانی خالق مثنوی است، آشناتر شد. ژرفنگری در داستانهای مثنوی و چگونگی تحقق چشماندازهای عرفانی مولانا یکی از اهداف این مقاله است که به روش توصیفی- تحلیلی این ساختار در داستانهای سه دفتر دوم مثنوی بررسی و نمایان شده است. با واکاوی موضوع در این جستار برای نخستین بار مشخص گردید که برای داستانهای مثنوی، میتوان ساختاری برآمده از اندیشگی مولانا ترسیم کرد که برای خواننده پویا و پژوهشگر کوشا، وحدت ذهنی و معنایی پدید میآورد که هر داستان و تمثیلی را هماهنگ با سطوح روایی بیان و تقریر نماید.
What makes Rumi’s an expression immortal is his deep knowledge of "God, man and the world." Rumi, with his self-knowledge and understanding of transcendent pleasures, tried not only to benefit from them, but also to share these experiences with others (students, disciples and future generations). The present study tries to become better acquainted with the principles of the school of thought, which are the spiritual horizons and mystical goals of the creator of the Masnavi, by reflecting on the better understanding of Rumi's thought structure in Masnavi. Deepening in the stories of Masnavi and how to realize the mystical perspectives of Rumi is one of the aims of this article, which has been studied and shown in a descriptive-analytical way in the stories of Masnavi (Books 4, 5 and 6). By analyzing the subject in this article, it was revealed for the first time that for Masnavi stories, a structure derived from Rumi's thought can be drawn, which creates a mental and semantic unity for the dynamic reader and diligent researcher who expresses each story and allegory in accordance with narrative levels..