Abstract:
صنعت فرهنگی اساساً محصول دوران مدرنیته و دستاورد فرایندی است که والتر بنیامین آن را «تکثیر مکانیکی» مینامد. صنایع فرهنگی ارتباط زیادی با فرهنگ تودهای یا مصرف انبوه فرهنگ دارند و علاوه بر انتقال فرهنگ، پتانسیل قابل توجهی در تولید درآمد و ایجاد اشتغال دارد. ولی عدم نگاه کارشناسی و علمی به این حوزه در کشور موجب شده سازمانهای فعال در این عرصه، عموماً بازدهی معتنابهی نداشته و موسسات و شرکتهای غیردولتی فرهنگی نیز که شمار آنها به بیش از 3000 واحد میرسد، در فعالیت خود در حوزه اقتصاد فرهنگ با موانع مختلفی روبرو باشند. بر این اساس پژوهش حاضر تمامی قوانین و مقررات صنایع فرهنگی در ایرانِ پس از انقلاب -که بالغ بر 866 قانون و مقرره میباشد-را احصاء و سپس مورد بررسی قرار داده تا مشکلات این عرصه در حوزه قانونگذاری را مورد واکاوی قرار دهد. این پژوهش بر اساس نوع هدف، بنیادی بوده و از روش تحلیل محتوا استفاده کرده است. دادههای این تحقیق، از «سامانه جامع جستجوی قوانین و مقررات دولت» (dotic) احصاء شده و در 8 زمینه «ادوار زمانی مصوبات»، «مراجع تصویب»، «مجریان مصوبات»، «مرحله مدنظر قانونگذار»، «نوع صنعت»، «منطقه تحت پوشش»، «الزام یا اختیار مجری» و «داشتن بار مالی مستقیم» مورد تحلیل قرار گرفته است.
The cultural industry is essentially the product of modernity and the achievement of a process that Walter Benjamin calls "mechanical reproduction". Cultural industries have a lot to do with mass culture or mass consumption of culture and in addition to transmitting culture, they have significant potential in generating income and creating jobs. However, the lack of expert and scientific view of this field in the country has caused the active organizations in this field generally not to have significant returns, and non-governmental cultural institutions and companies, whose number reaches more than 3000 units, face various obstacles in their activities in the field of cultural economy with various obstacles. Accordingly, the present study has collected and enumerated all the laws and regulations of the cultural industries in post-revolutionary Iran - 866 laws and regulations - and then has examined them in order to analyze the problems in this field in the scope of legislation. On the type of goal, the study is fundamental and in terms of method, it is qualitative. The data of this research have been obtained from the "Comprehensive Search System for Government Laws and Regulations Portal of Iran” (dotic) in 8 fields of "approval periods", "approval authorities", "approval executors", "legislator's considered stage", "industry type", "area of the coverage", "obligation or authority of the executor" and "having a direct financial burden" have been analyzed.
Machine summary:
کاربست تحلیل محتوا در بررسی قوانین و مقررات صنایع فرهنگی ایران ابراهیم کتابی دانشآموخته دکتری مدیریت گرایش خط مشی گذاری دانشگاه تهران ketabi@ut.
بر این اساس پژوهش حاضر تمامی قوانین و مقررات صنایع فرهنگی در ایرانِ پس از انقلاب -که بالغ بر 866 قانون و مقرره میباشد-را احصاء و سپس مورد بررسی قرار داده تا مشکلات این عرصه در حوزه قانونگذاری را مورد واکاوی قرار دهد.
دادههای این تحقیق، از «سامانه جامع جستجوی قوانین و مقررات دولت» (dotic) احصاء شده و در 8 زمینه «ادوار زمانی مصوبات»، «مراجع تصویب»، «مجریان مصوبات»، «مرحله مدنظر قانونگذار»، «نوع صنعت»، «منطقه تحت پوشش»، «الزام یا اختیار مجری» و «داشتن بار مالی مستقیم» مورد تحلیل قرار گرفته است.
بیان مسئله بنا بر گزارش Cultural times 1 در سال 2017 در حوزه صنایع فرهنگی، بیش از 5/29 میلیون شغل و 25/2 بیلیون دلار درآمد ایجاد شده است (Tower, 2017: 3) که اهمیت فراوان این عرصه و ظرفیت بالای آن در تولید درآمد و ایجاد اشتغال را نشان میدهد.
(Shan, 2014: 115-116) اساس و جوهر «صنایع فرهنگی» 2 نیز به عنوان یکی از زیر موضوعات اقتصاد فرهنگ، این است که واسطهها هسته محتوای فرهنگی را بصورت انبوه تولید میکنند و در میان طیف وسیعی از مخاطبان و اغلب در سطح جهانی توزیع میکنند.
داشتن بار مالی مستقیم در این پژوهش مصوبات اقتصاد فرهنگ از حیث داشتن بار مالی نیز مورد بررسی قرار گرفته؛ زیرا یکی از موارد حیاتی و حائز اهمیت در قانونگذاری در نظر گرفتن بار مالی و بودجه آن مصوبه است.