Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی با رویکرد ساختاری- تفسیری در شمال کشور بوده است. روش شناسی: از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده الگوی توسعه کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 88 عامل فرعی در قالب 7 عامل اصلی با روش دلفی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین عوامل و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدل سازی ساختاری تفسیری با نرم افزار اکسل بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن است که عوامل( فرهنگی، اجتماعی و بازاریابی) در سطح یک و عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) در سطح دو قرار دارند. نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت زیربنای الگوی کارآفرینی گردشگری ورزشی- تفریحی، عوامل( اقتصادی، ساختار ورزش، مدیریتی و اجرایی ، فرصتهای کارآفرینانه) می باشند.
Objective: The present study sought to design a model of entrepreneurship, sports tourism, recreation with a structural-interpretive approach in the north of the country.
Methodology: In terms of applied purpose and in terms of implementation method is descriptive-survey and correlational. For this purpose, in the first step, the constituent elements of the model of "development, entrepreneurship, sports tourism"-recreation from the theoretical literature (by systematic review method) were identified. The output of this step was to identify 88 sub-factors in the form of 7 main factors by Delphi method. In the next step, in order to establish the relationship and sequence between the factors and present their structural model, the method of interpretive structural modeling with Excel software was used.
Findings: The results indicate that the factors (cultural, social and marketing) are at level one and the factors (economic, sports structure, management and executive, entrepreneurial opportunities) are at level two.
Conclusion: Finally, it can be said that the basis of the entrepreneurial model of sports-recreational tourism are factors (economic, sports structure, management and executive, entrepreneurial opportunities).