Abstract:
مقاله حاضر با توجه به مفهوم کلی فرهنگ، فرهنگهای قومی و مردمی، جایگاه فرهنگ کرمانشاه در برنامههای آموزش و پرورش رسمی در جهت سازگاری اجتماعی و تجلی فرد آموزش دیده به عنوان یک شهروند، تنظیم شده است. این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، به ویژه نقش فرهنگ در آموزش و یادگیری را «شدن» تحلیل کرده و رابطه فرهنگ با اجتماع پذیری فرد و نقش فرهنگهای قومی را به منظور تربیت شهروند از طریق برنامه درسی بررسی کرده است. هم چنین در فرایند بررسی، شاخصهایی را برای فرهنگ، هویت ملی و شهروندی به دلیل تحول در برنامه ریزی درسی ارائه داده است.از طرفی، با توجه به وجود اقوام در کشور که همه از تبار ایرانی هستند و تحت لوای یک قانون در یک حکومت به نام ملت زندگی میکنند و با علم به این که برابری حقوق آحاد ملت در قانون اساسی مندرج است؛ لذا در مقاله سعی شده است که مبتنی بر مبانی نظری، برای برنامه ریزی و تنظیم برنامههای درسی در آموزش وپرورش رسمی، به جهت همراه ساختن راه فهمیدن و چگونه تمیزدادن یادگیرنده و آمادگی او برای شهروندی که ریشه در تفهیم فرهنگ قومی او و سایر اقوام دارد، پیشنهادهایی ارائه شود.
Machine summary:
به همين سبب نحوه شكل گيري شخصيت و جامعه پذيري فرد در این نظام ازاهميت قابل توجهي برخوردار است با توجه به گسترش اینترنت فرهنگ و هويت دچار تغيير شده است هدف ما از تحقيق پيش رو بررسي اموزش مطالعات با رويکرد فرهنگ بومي به دانشآموزان است بخش دوم: پيشينه تحقيق معلمان پايه پنجم شهر تهران « به این نتيجه رسيده اند که شش مؤلفهي مؤثر در تدريس اثربخش معلمان عبارتند از: ويژگيهاي اخلاقي و شخصيتي معلمان، ويژگيهاي تخصصي معلمان، مهارتهاي تدريس، ارزشيابي آموزشي، کنش روانشناسانه و مديري کلاس عرفاني و همکاران 8931 در پژوهشي ما عنوان »تدوين و اعتباريامي پرسشنامه تدريس اثربخش آموزگاران« به این نتيجه رسيده اند که تدريس اثربخش معلمان شامل هشت مؤلفهاي مسيار مهم است که عبارتند از: جامعه نگري در تدريس، شناسايي و حل مشکلات يادگيري، ايجاد جو يادگيري مشارکتي، تهيه طرح درس، ارزشيابي) روش کيفي وتوصيفي(، ايجاد روحيه و جو مثبت در کلاس د رس، مديريت زمان کلاس، استفاده از تقويت کنندهاي مثبت1 پاول ا گن1 و د ن کاوچک)1888 مه این نتيجه رسيده اند که مهارتهاي اصولي موردنياز معلمان در کلاس درس بر چندين عامل استوار است و روش پرسش و پاسخ کلاسي يکي از آنها است و يکي از اصول اسا سي در عر صه آموزش این است که معلم بتواند شاگردان را در فرایند يادگيري کلاس درگير کند و این روش يکي از پرکاربردترين روشها براي افزايش مشارکت دانشآموزان و کنش متقابل آنها با معلم است کوجوکاريو و مات نارو، پژوهشهاي با عنوان »پرسشگري ابزار تفکر انتقادي « انجام دادهاند يافتههاي پژوهش این دو نفر نشان ميدهد که در طول 15 سال گذ شته در عر صه تعليم و تربيت يکي از مهمترين ابزارها براي خلق تفکر انتقادي، پرسشگري بوده است.