Abstract:
مقدمه: سرزندگی تحصیلی پاسخ مثبت و سازنده انطباقی به مشکلات و چالشهای دوران تحصیل است و تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل انگیزشی قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 97 - 1396 بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان، 181 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، تیپهای صبحگاهی- شامگاهی هورن و استبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسه مراتبی تحلیل شدند.
یافتهها: تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و انگیزش پیشرفت پیشبینی کننده مثبت و معنیدار سرزندگی تحصیلی هستند (01/0>P ). همچنین انگیزش پیشرفت روی رابطه تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای دارد (01/0>P ).
نتیجهگیری: تیپ شخصیتی صبحگاهی با سرزندگی تحصیلی بالا رابطه دارد. تیپهای صبحگاهی- شامگاهی از طریق انگیزش پیشرفت، سرزندگی تحصیلی را بیشتر پیشبینی میکنند. به منظور افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد میشود علاوه بر نقش تیپهای صبحگاهی- شامگاهی، زمینه ارتقاء انگیزش پیشرفت نیز فراهم شود.
Introduction: Academic buoyancy is a positive and adaptive constructive response to problems and challenges of academic course and was affected by personality traits and motivational factors. Therefore, present study aimed to predict the academic buoyancy based on types of morning-evening with mediating role of achievement motivation in nursing students.
Methods: The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all nursing students at Kashan University of Medical Sciences in the academic year 2017-2018. According to table of Morgan and Krejcie, 181 students were selected through one stage cluster sampling and completed Academic Buoyancy Questionnaire and Morning- Evening Questionnaire and Achievement Motivation Questionnaire.
Results: Types of morning-evening and achievement motivation are positive and significant predictors of academic buoyancy (P
Conclusion: Morning personality type is associated with high academic buoyancy. The types of morning-evening predict more academic buoyancy through achievement motivation. In order to increase the academic buoyancy of nursing students, it is suggested to pay attention to types of morning-evening and promote their achievement motivation.