Abstract:
زمینه: رفتار اخلاقی در حسابداری اهمیت فراوانی دارد و از این روی کشورهای مختلف سعی کردهاند با تدوین آیین نامــــههای اخلاق حرفهای، حسابداران را در مسیر صحیح قرار دهند. بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا الگوی تصمیمگیری اخلاقی حسابداری شرکتها طراحی گردد. روش: این پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی و با رویکرد داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش افراد خبره در حوزه مبانی نظری تصمیمگیری، حوزه بازار سرمایه بود که از میان انها 18 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه عمیق بود و در نهایت دادهها با روش کدگذاری سه گانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس نتایج به دست آمده 62 کد باز شناسایی شد که در 17 کد محوری طبقهبندی شدند. در نهایت نتایج به شکل انتخابی کد گذاری شده و مدل تحقیق تدوین شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد سسیتمهای مدیریت و تصمیمگیری اخلاقی در حوزه حسابداری تحت تاثیر یکسری شرایط علی (شرایط اقتصادی و اجتماعی، تورشهای ذهنی و شناختی، تحصیلات دانشگاهی، خصوصیات فردیو اجتماعی و فرهنگ سازمانی) قـــرار دارد و به واسطه راهبردهایی (ابزارهای نظارتی، اصلاح فرهنگی، تدوین آیین نامههای اخلاقی و برگزاری کارگاههای آموزش اخلاق حرفهای) میتواند منجر به ایجاد افزایش اعتماد اجتماعی، رعایت اصول اخلاقحرفهای در محیط کار و رشد و توسعه مالی شود. در این جریان برخی مولفههای زمینه ای (فرهنگ اخلاقی جامعه و محیط حسابداری) و برخی متغیرهای مداخله گر (ویژگیهای جمعیت شناختی و نوع سازمان) نقش ایفا می کنند.
Background: Ethical behavior is very important in accounting and therefore different countries have tried to put accountants in the right direction by compiling professional ethics regulations. Therefore, in this study, an attempt has been made to design an ethical decision-making model for corporate accounting.
Method: This research was a qualitative and exploratory study with a foundation data approach. The statistical population of this study was experts in the field of theoretical foundations of decision making, the field of capital market, from which 18 people were selected as a sample by snowball sampling until saturation. The research tool was in-depth interview and finally the data were analyzed by triple coding method.
Results: Based on the results, 62 open codes were identified which were classified into 17 axial codes. Finally, the results were selectively coded and the research model was developed.
Conclusion: The results showed that management and ethical decision-making systems in the field of accounting are affected by a number of causal conditions (economic and social conditions, mental and cognitive biases, university education, personal and social characteristics and organizational culture) and due to Strategies (regulatory tools, cultural reform, ethics, and professional ethics training workshops) can lead to increased social trust, adherence to work ethic principles, and financial growth and development. In this process, some underlying components (ethical culture of the society and accounting environment) and some intervening variables (demographic characteristics and type of organization) play a role.