Abstract:
سابقه و هدف : در گستره حیات فردی و اجتماعی انسان، مطالب بی شماری با طرق مختلف برای یادگیری وجود دارند. یادگیری را به جرات می توان بنیادی ترین فرایندی دانست که در نتیجه ی آن، موجودی ناتوان و درمانده در طی تعامل با رشد جسمی به فرد تحول یافته ای تبدیل می شود که توانایی های شناختی و قدرت اندیشه ی وی حد و مرز نمی شناسد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و بازتوانی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آمون-پس آزمون سه گروهی با گروه کنترل ( دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ) میباشد که آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و آموزش بازتوانی رایانهای به کودکان بر دو گروه آزمایشی اعمال شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان 7 تا 10 سال دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بودند. از این میان تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس این تعداد بهطور تصادفی در 3 گروه (گروه 10 نفره آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، گروه 10 نفره بازتوانی شناختی رایانهای برای خود کودک و یک گروه 10 نفره بهعنوان گروه کنترل) جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اجتناب شناختی سکستو و دوگاس (2008) و کارکردهای اجرایی (فرم والدین) جرارد، جیویا پتر، ایسکوئیس، استیون، گای و کنورسی (2000) و آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر (12 جلسه 45 دقیقهای گروهی ) ، بازتوانی شناختی رایانهای (10 جلسه 30 دقیقهای بهصورت فردی) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس یک متغیره و از نرمافزار SPSS، نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج آزمون تعقیبی که به مقایسه دو به دو متغیر می پردازد، متغیر کارکرد اجرایی دانشآموزان در گروههای کنترل وگروه آزمایشی دوبه دو مقایسه شدند. متغیر کارکرد اجرایی دانشآموزان در گروههای کنترل وگروه آزمایشی دوبه دو مقایسه شدند. با در نظر گرفتن سطح معنیداری 05/0 میتوان عنوان کرد: در متغیر کارکرد اجرایی نمره گروه کنترل با نمرات هر دو گروه آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، و روش باز توانی شناختی رایانهای تفاوت معناداری را نشان داد (00۱/۰p). این امر نشان دهنده آن است که هر دو مداخله آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، و روش باز توانی شناختی رایانهای، بر افزایش کارکرد اجرایی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بودهاند. (۷۳۸/0=p). این امر نشان دهنده آن است که هر دو مداخله بر افزایش کارکرد اجرایی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بودهاند، اما میان آنها تفاوت معناداری مشاهده نمیشود لذا با توجه به کوچک بودن حجم نمونه، برای نشان دادن تفاوت میان مداخله ها باید به میانگین گروه ها توجه شود.
نتایج نشان داد که؛ دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و بازتوانی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر است.
Background and purpose: In the range of human individual and social life, there are countless topics with different ways to learn. Learning can be considered as the most fundamental process as a result of which the helpless and helpless creature during the interaction with physical growth becomes a transformed person whose cognitive abilities and thinking power know no bounds. The aim of the present study was to compare the effectiveness of two methods of attention training based on Fletcher program and computer cognitive rehabilitation on executive functions and cognitive avoidance of children with special learning disabilities.
Methods: This is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design of three groups with a control group (two experimental groups and one control group). Attention training based on Fletcher program and computer rehabilitation training for children was applied to two experimental groups. The control did not receive any training. The statistical population of all students aged 7 to 10 years had learning disabilities referring to learning disability centers located in Tehran in the academic year of 1998-99. Among them, 30 people were selected as the statistical sample by available sampling method. Then, this number was randomly divided into 3 groups (10-person group of attention training based on Fletcher program, 10-person group of computer cognitive rehabilitation for the child and one group of 10 people as the control group). To collect data from Sexto and Dougas (2008) cognitive avoidance questionnaires and executive functions (parent form) Gerard, Givia Peter, Esquis, Steven, Guy and Converse (2000) and attention training based on Fletcher program (12 sessions of 45 minutes), Computer cognitive rehabilitation (10 sessions of 30 minutes individually) was used. Multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance were used to analyze the data and SPSS software version 24 was used.
Results: Based on the results of the post hoc test that compares two variables, the variables of executive function of students in the control groups and the experimental group were compared. The executive function variables of students in the control and experimental groups were compared in pairs. Considering the significance level of 0.05, it can be stated that: in the executive function variable, the score of the control group showed a significant difference with the scores of both attention training groups based on Fletcher program and computer cognitive rehabilitation method (p
the results showed that; Two methods of attention training based on Fletcher program and computer cognitive rehabilitation are effective on executive functions and cognitive avoidance of children with special learning disabilities.