Abstract:
زمینه و هدف: بعد از تشخیص معلولیت در کودکان، خانواده های آنها اغلب احساس هایی مانند شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی، ناامیدی، احساس گناه، طرد، خجالت، احساس بی دفاعی و تنهایی را تجربه می کنند. هدف از این پژوهش مقایسه ذهن آگاهی و سرسختی روانشناختی مادران فرزندان ۱۲-۷ سال نابینا و ناشنوای شهر خرمآباد بود.
مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزندان ۱۲-۷ سال نابینا و ناشنوای شهر خرم آباد در سال ۱۴۰۰ بود. از میان جامعه آماری تعداد ۵۰ مادر دارای فرزند نابینا و ۵۰ مادر دارای فرزند ناشنوا به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادههای پژوهش از مقیاس ذهن آگاهی براون و ریان (۲۰۰۳) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (۲۰۰۳) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که مادران فرزندان نابینا نسبت به مادران فرزندان ناشنوا از ذهن آگاهی و سرسختی روانشناختی بیشتری برخوردارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت که وجود فرزند ناشنوا ممکن است با مشکلات روانشناختی چون: ذهن آگاهی پایین و سرسختی روانشناختی در مادران آنان همراه باشد.
Background & Aim: After children are diagnosed with a disability, their families often experience feelings of shock, confusion, anger, depression, hopelessness, guilt, rejection, embarrassment, helplessness, and loneliness. The aim of this study was to compare the mindfulness and psychological hardiness of mothers of blind and deaf children aged 7-12 years in Khorramabad.
Materials & Methods: The method of this research was descriptive comparative causal. The statistical population of this study included all mothers with 7-12 years old blind and deaf children in Khorramabad in 1400. From the statistical population, 50 mothers with blind children and 50 mothers with deaf children were selected as the research sample by available sampling method. In order to collect research data, Brown and Ryan (2003) Mindfulness Scale and Long and Golett (2003) Psychological Hardiness Questionnaire were used. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the research data.
Results: The results of the analysis of research data showed that mothers of blind children have more awareness and psychological stubbornness than mothers of deaf children.
Conclusion: According to the results of this study, it can be said that the existence of a deaf child may be associated with psychological problems such as low mindfulness and psychological hardiness in their mothers.