Abstract:
Covid-19 pandemic and associated disruptions imposed an unplanned and
unprecedented burst of demands on teachers due to the cancellation of nearly all
face-to-face classes and the need for conducting all instructions through online
channels. This unforeseeable implementation of educational technology has
resulted in levels of stress and associated burnout in teachers in spite of the fact
that many consider teaching as a less stressful job compared to other professional
careers. In the present paper, different reasons which commonly contribute to the
rise of technology-related stress will be highlighted. The final part of the paper is
dedicated to practical solutions and suggestions for appropriate management and
handling of teacher stress.
همهگیری بیماری «کووید- 19» و اختلالات ناشی از ان» حجم گستردهای از نیازهای برنامهریزینشده و بیسابقه ناشی از
تعطیلشدن تقریبا همه کلاسهای چهرهبه چهره و ضرورت ارايه همه اموزشها از طریق کانالهای برخط را بر دوش معلمان نهاده
است. این میزان بهکارگیری فناوری اموزشی در سطحی بیسابقه» سبب ایجاد سطوح مختلفی از استرس و فرسودگی شغلی در
معلمان شده است. اگرچه برای بسیاریء شغل معلمی در مقایسه با شغلهای دیگرء حرفه کماسترستری محسوب میشود. در مقاله
حاضرء دلایل گوناگونی که بهطور معمول سبب افزایش استرس ناشی از استفاده از فناوری میشوندء بررسیشدهاند. بخش پایانی
مقاله به ارايه راهکارها و پیشنهادهای عملی برای مدیریت درست و کنترل استرس معلمان اختصاص یافته است.