Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه بین حس انسجام روانی، خودتنظیمی و سرسختی دانش آموزان سال آخر متوسطه تک فرزند و چندفرزند شهر رشت انجام شد. این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است و جامعه موردمطالعه این پژوهش، کلیه دانش آموزان سال آخر متوسطه شهر رشت میباشد، که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه 350 نفر میباشد که به پرسش نامههای احساس انسجام فلنسبرگ (2006)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990)، مقیاس بررسی دیدگاههای شخصی کوباسا (1982)، پاسخ دادند. نتایج بهدستآمده با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد. نتایج نشان داد که، بین حس انسجام روانی، خودتنظیمی و مولفههایش در دانش آموزان دختر و پسر تکفرزند و چند فرزند و سرسختی و مولفههای آن در دانش آموزان دختر و پسر چند فرزند، تفاوت معنادار است (0/01> P)؛ اما بین سرسختی و مولفههایش بهجز مولفه کنترل در دانش آموزان دختر و پسر تک فرزند تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج فوق باید گفت که حس انسجام روانی، خودتنظیمی و سرسختی روانشناختی در تک فرزندان و چند فرزندان با توجه به تفاوت-های موجود در ویژگیهای شخصیتی هر کودک ممکن است از انتظارات و سبکهای فرزند پروری والدین باشد.
The present research has been fulfilled with the objective of Comparison between the Sense of Psychiatric Integrity,Self-regulatory and Obstinacy of the Students in the Last Grade of High School Course of Studies, in the single-child and several-children families of Rasht City. This research is in Casual-Comparative Type and the case study of this Research is all students in the last grade of High School course of studies who were studying in school year 2016-2017. samples of case study is 350 persons, who responded the questionnaire of Flensborg Integrity Sense (2006), Pintrich and Degroot Self-regulatory Learning Strategic (1990), Scale of Study of personal viewpoints of Kobasa (1982). The gained results were analyzed using SPSS22 Software. The results indicated that There is a significant difference between the Sense of Psychiatric Integrity,Self-regulatory and its components in male and female students with one child and several children and stubbornness and its components in male and female students with several children. (P<0.01). But there is no significant difference between Obstinacy and its components except for the control component in single male and female students. (P>0.01). With consideration to the afore-inserted results we must say that psychiatric integrity sense, self-regulatory and psychological obstinacy in single-child and several-children families, may be raised from the expects and styles of parenting, with consideration to the differences in personality specifications of each child.
Machine summary:
مقایسه بین حس انسجام روانی، خودتنظیمی و سرسختی دانش آموزان سال آخر متوسطه تکفرزند و چند فرزند شهر رشت فاطمه مهدی زاده حسنآبادی1، دکتر ایرج صالحی2 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره سیزدهم، بهار 1401، صفحات 213-200 چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه بین حس انسجام روانی، خودتنظیمی و سرسختی دانشآموزان سال آخر متوسطه تکفرزند و چندفرزند شهر رشت انجام شد.
رضایی، اکبری، احمدیان و یاراحمدی (1400) در پژوهش خود با عنوان مدلسازی مشکلات رفتاری نوجوانان براساس تعارض والد-فرزندی، انسجام روانی و مشکلات فرایندهای خانواده با نقش میانجیگر دشواری تنظیم هیجان در نوجوانان دختر با بهکارگیری نمونه 367 نفری به این نتیجه رسیدند که تعارض والد-فرزند و مشکلات فرایندهای خانواده با نقش میانجیگر دشواریهای تنظیم هیجانی، انسجام روانی و مشکلات رفتاری را در نوجوانان تبیین میکنند؛ همچنین شاخصهای نکویی برازش حاکی از برازش مناسب مدل >< 5 g"/>g"/> (2021) در پژوهشی با عنوان " ارتباط مهارتهای ارتباطی با شیوهی فرزندپروری، انسجام روانی با تابآوری را با استفاده از یک مقیاس حساس به فرهنگ آسیایی " بررسی کردند.
حیدری نیا (1400) در پایاننامه خود با عنوان بررسی نقش واسطهگری تابآوری روانی در رابطه بین جو عاطفی خانواده، خودتنظیمی و تعارضات والدینی دانشجویان نشان داد که بین جو عاطفی خانواده و ابعاد تابآوری روانی با دانشگاه (سازگاری اجتماعی، سازگاری فردی-عاطفی، سازگاری تحصیلی و دلبستگی سازمانی) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتايج آزمون مقایسه خودتنظیمی و مؤلفههای آن در دانشآموزان سال آخر متوسطه تکفرزند دختر و پسر (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتايج جدول (4) تفاوت خودکارآمدی با مقدار 21/3= (5،144)F، جهتگیری هدف با مقدار 28/3= (5،144)F، ارزشگذاری درونی با مقدار 25/5= (5،144)F، اضطراب امتحان با مقدار 61/3= (5،144)F و خودتنظیمی با مقدار 23/2= (5،144) F بنابراین بین دانشآموزان دختر و پسر تکفرزند تفاوت معنادار وجود دارد.