Abstract:
هدف رواسازی، اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس حافظه فعال ایران- بدلی کودکان 7 تا 11 سال بوده است. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شبه آزمایشی با طرح (پیش آزمون- پس آزمون) بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1400-99 به تعداد 100 نفر بودند. که بصورت غیر تصادفی در دسترس تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده شامل پرسشنامه استاندارد حافظه فعال بدلی (2000) بود. تعیین روایی پرسشنامه پژوهش حاضر به دو روش صوری و محتوایی انجام شد، در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به روایی گویه های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 790/0 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و ارتباط مولفه ها و خرده آزمون ها از روش تحلیل عاملی به روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS و lisrel استفاده شده است. نتابج نشان داد بین مولفهها و هر یک از خرده آزمون های مولفه های سه گانه حافظه فعال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین محاسبه ضرایب پایایی و همسانی درونی و دو نیمه سازی آزمون نشان داد که این شاخص ها قابل قبول بوده و بیانگر هنجاریابی و حساسیت آزمون در سنجش این خرده آزمون ها است.
Machine summary:
Kane, Brown & Silva 2.
موسي زاده مقدم ، ارجمندنيا، افروز و غباري بناب (١٣٩٨) پژوهشي تحت عنوان توانبخشي شناختي مبتني بر حافظه آينده نگر: توجه و حافظه فعال در کودکان با اختلال کم توجهي بيش فعالي انجام دادند.
محمدزاده ، مامي ، فرياديان و عريضي (١٣٩٣) پژوهشي تحت عنوان هنجاريابي مقياس سنجش حافظه فعال کودکان ٥ تا ١١ ساله شهر ايلام انجام دادند.
Pasotti, De Luca, Nicolò Aiello, Gramegna, Di Gangi, Foderaro, Gallucci, Biglia & Bottini 2.
Daniëls, Bartels, Verhagen, Van Knippenberg, De Vugt & Delespaul 3.
Smirni, Smirni, Di Martino, Cipolotti, Oliveri & Turriziani 5.
Haynes, Chris tmann & Griffith در معرض خطر حافظۀ کاري شناخته شده و علاوه بر آن هم در شناسايي موقعيت هاي کلاس درس (که در آن شکست هاي مربوط به حافظۀ فعال ايجاد ميشود) وهم ترسيم نيمرخ مشکلات اين کودکان مفيد است .
نتايج جدول ٥ نشان ميدهد که بر اساس نتايج مدل ساختاري ارتباط هر يک از خرده آزمون هاي مؤلفه هاي سه گانه حافظه فعال داراي ضرايب مسير معنادار است .
با توجه به معنيداري و مثبت بودن اين ضرايب ميتوان بيان نمود که بين مولفه ها و هر يک از خرده آزمون هاي مؤلفه هاي سه گانه حافظه فعال رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
نتيجۀ به دست آمده با پژوهش هاينز، کريسمان و گريفث (٢٠١٥)، هم خواني دارد نتيجۀ ديگر اين پژوهش حاکي از آن بود که بين خرده آزمون هاي مختلف مقياس سنجش حافظه فعال ايران - بدلي رابطـۀ معنـاداري وجود دارد.