Abstract:
فرآیند تربیت و پرورش دینی کودکان مسیری بسیار مهم است که لازم است همه جوانب آن بهطور دقیق سنجیده شود. در این فرآیند نقش ادبیات دینی کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش به بررسی کارکردهای داستان در انتقال مفاهیم دینی به کودکان پرداخته میشود. در کنار این بررسی، ویژگیها و بایدها و نبایدهای داستان دینی مورد بررسی قرار میگیرد و در انتها راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه میشود. پژوهش حاضر در دسته پژوهشهای کیفی به شمار میآید که به شیوه تحلیلی و با رویکرد توصیفی انجام گرفته است. همچنین پژوهشگر به شیوه قیاسی به بررسی میپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد داستان کارکردهای فراوانی در انتقال مفاهیم دینی به کودکان دارد؛ بهطوری که اگر به درستی به کار گرفته شود، میتواند به عنوان موثرترین عامل در فرآیند تربیت دینی کودکان ایفای نقش کند.
Machine summary:
نتایج این پژوهش نشان میدهد داستان کارکردهای فراوانی در انتقال مفاهیم دینی به کودکان دارد؛ بهطوری که اگر به درستی به کار گرفته شود، میتواند به عنوان موثرترین عامل در فرآیند تربیت دینی کودکان ایفای نقش کند.
واژگان کلیدی: داستان دینی، کودک، کارکردهای داستان، انتقال مفاهیم دینی کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان 1-مقدمه فرآیند تربیت و پرورش دینی کودکان نیازمند بهرهگیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی کودکان میباشد.
داستان با جداکردن تأثیرات بیشماری که بر زندگی افراد اجتماع دارد و انتخاب یک یا چند موقعیت خاص، این امکان را به گویندة داستان میدهد که مسئلة مورد نظر خود را برجسته ساخته و آن را بررسی کند.
همچنین مقاله «تفکر انتقادی و نقش داستان در پرورش آن» که با رویکرد تربیت دینی کودکان نوشته شده است تفکر انتقادی را در داستان مورد تحلیل قرار میدهد.
پس پژوهشی که بهطور ویژه به بررسی کارکردهای داستان در انتقال مفاهیم دینی به کودکان پرداخته باشد دیده نمیشود؛ بنابراین، در این پژوهش این مهم در دستور کار قرار میگیرد.
2-کارکردهای داستان در انتقال مفاهیم دینی به کودک کارکردهای داستان را میتوان به موارد زیر دستهبندی کرد: 1- پرورش تفکر دینی در کودکان و نوجوانان: داستان ابزاری است که میتواند توانایی حل مسئله و استدلال کودک را برای مواجهه با چالشهای فکری آماده کند.
7- تمرکز بر روی موضوع اصلی و دوری از مسائل پیرامونی: داستان با جداکردن تأثیرات بیشماری که بر زندگی افراد اجتماع دارد و انتخاب یک یا چند موقعیت خاص، این امکان را به گوینده داستان میدهد که مسئله مورد نظر خود را برجسته ساخته و آن را بررسی کند.