Abstract:
سبک زندگی یکی از مفاهیمی است که از نیمهی دوم قرن بیستم به بعد مورد توجه جدی جامعه شناسان قرار گرفت است. هر جامعهای زمانی میتواند ثمره و محصول جهان بینی و ایدئولوژی خود را به دیگران نشان دهد که سبک زندگی او متناسب با باورها و ارزشها شکل گرفته باشد. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی روابط شبکهای سبک زندگی با تاثیر پذیری از مشارکت اجتماعی و سرمایه فرهنگی در ایران بود که با چارچوب نظری تلفیقی از اثبات گرایانی چون«دورکیم، زیمل، بوردیو، ماکس وبر» در سال (1399) به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زنان شهر تهران بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش پژوهش پیمایشی بود. انتخاب نمونه با تلفیق نمونهگیری طبقهبندی نامتناسب و تصادفی ساده بود. حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران 360 نفر از بین زنان منطقههای 1 و 19 شهر تهران تعیین شد. تحلیل دادهها با SPSS صورت گرفت. در نهایت نتایج پژوهش معنادار بودن اثر روابط شبکهای بر سرمایه فرهنگی، اثر روابط شبکهای بر مشارکت اجتماعی، اثر سرمایه فرهنگی بر مشارکت اجتماعی و اثر روابط شبکهای بر سبک زندگی را تایید کرد.
Lifestyle is one of the concepts that has been seriously considered by sociologists since the second half of the twentieth century. Every society can show the fruit of its worldview and ideology to others when its lifestyle is formed in accordance with its beliefs and values. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between lifestyle networks and the impact of social participation and cultural capital in Iran. Run revenue. The statistical population was all women in Tehran. The data collection tool was a questionnaire and the research method was survey. Sample selection was simple by combining disproportionate and random classification sampling. The sample size was determined based on the Cochran's formula of 360 women from districts 1 and 19 of Tehran. Data analysis was performed using SPSS. Finally, the results of the study confirmed the significance of the effect of network relations on cultural capital, the effect of network relations on social participation, the effect of cultural capital on social participation and the effect of network relations on lifestyle.
Machine summary:
بر همين اساس هدف اين پژوهش بررسي روابط شبکه اي سبک زندگي با تاثير پذيري از مشارکت اجتماعي و سرمايه فرهنگي در ايران بود که با چارچوب نظري تلفيقي از اثبات گراياني چون «دورکيم ، زيمل ، بورديو، ماکس وبر» در سال (١٣٩٩) به اجرا درآمد.
جدول شماره ٥: جدول ضرايب Q٢ متغيرهاي اصلي پژوهش 2 (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که نتايج جدول فوق نشان ميدهد، مقدار Q٢ براي متغيرهاي درونزاي مشارکت اجتماعي (٠,٢٢٠)، سرمايه فرهنگي (٠,٢٥٠) و سبک زندگي (٠,٣٠٤) مثبت و در سطح مناسبي قرار دارد و حاکي از آن است که قدرت پيش بيني مدل در خصوص اين متغيرها در حد قابل قبول ميباشد.
يافته هاي پژوهش مربوط به فرضيه اول در جدول زير آمده است : جدول شماره ٦: جدول نتايج تحليل فرضيه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Stone-Geisser Criterion با توجه به جدول بالا، نتيجه ميشود که چون مقدار آماره t محاسبه شده برابر با ٢٠,٨٨٧ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد، اثر روابط شبکه اي بر سرمايه فرهنگي با ضريب مسير ٠,٦٤٧ و با احتمال ٩٥ درصد معنادار، مثبت و مستقيم ميباشد.
يافته هاي پژوهش مربوط به فرضيه دوم در جدول زير آمده است : جدول شماره ٧: جدول نتايج تحليل فرضيه دوم (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول بالا، نتيجه ميشود که چون مقدار آماره t محاسبه شده برابر با ٤,٥٨٤ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد، اثر روابط شبکه اي بر مشارکت اجتماعي با ضريب مسير ٠,٢٦٦ و با احتمال ٩٥ درصد معنادار، مثبت و مستقيم ميباشد.