Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تحلیل و مقایسه سبک معرفت شناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه مولانا و نظریهپردازان انتقادی و تبیین دلالتهای تربیتی آن در آموزش و پرورش انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی – اسنادی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را منابع انتشاریافته در حوزه معرفتشناسی تعلیم و تربیت مولانا و انتقادگرایان تشکیل داده است. نمونه پژوهش تا دستیابی به کفایت دادهها تداوم داشته، روش تجزیه و تحلیل دادهها توصیفی – تحلیلی بوده، در این رابطه از مدل کیفی کریپندورف پیروی شده است.
یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که در تعلیم و تربیت مولوی تهذیب نفس بر کسب معرفت اولویت دارد. در این سیر معرفتی از قوای حسی، عقلی، ادراکی، شهودی بهره برداری میشود تا متربی به وجود مطلق تقرب یابد. در معرفت شناسی تعلیم و تربیت انتقادگرایان برخلاف مولوی که تعلیم و تربیت را فردی میداند، معرفت شناسی را در بستر اجتماعی جستجو میکنند. آنها رهایی از سلطه، انتقاد از وضع موجود و بازآفرینی را به عنوان گفتمان معرفتشناسی میدانند.
نتیجه گیری: در اندیشه تربیتی مولوی اصالت نفس، عشق به ذات ربوبی و قرب الهی حاکم است، درحالی که در اندیشه انتقادگرایان دگرسازی، تحول اجتماعی، کنش ارتباطی و اصلاح جامعه حاکم است.
Purpose: This study aims to analyze and compare the epistemological style of education from the perspective of Rumi and critical theorists and explain its educational implications in education.
Materials and Methods: This study was a qualitative-documentary study. The research community consists of published sources in the field of education epistemology of Rumi and critics. The research sample continued until achieving data adequacy, the method of data analysis was descriptive-analytical, in this regard, the Krippendorf qualitative model has been followed.
Findings: The results of the research indicate that in Rumi's education, self-purification takes precedence over acquiring knowledge. In this epistemological journey, sensory, intellectual, perceptual, and intuitive powers are used to bring the educator closer to absolute existence. In the epistemology of education, critics, unlike Rumi, who considers education as individual, seek epistemology in the social context. They see liberation from domination, critique of the status quo, and re-creation as epistemological discourses.
Conclusion: In Rumi's educational thought, the originality of the soul, love for the essence of God and nearness to God prevails, while in the thought of critics, transformation, social change, communication action and reform of society prevail.