Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان پایه دهم شهر شیراز هستند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای بود بدین صورت که از بین مناطق مختلف شهر به صورت تصادفی منطقه 2 انتخاب شد سپس از بین مدارس متوسطه دوم یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد و در نهایت از بین کلاسهای پایه دهم مدرسه یک کلاس 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و عملکرد تحصیلی بود که در پژوهش حاضر روایی پرسشنامههای توسط مختصصان مجرب مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها به ترتیب 72/0 و 86/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزار spss در دو بخش تحلیل توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و تحلیل استنباطی (کواریانس یک متغیره) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش فیزیک مبتنی بر موک تاثیر مثبت و معناداری بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش فیزیک مبتنی بر موک موجب افزایش اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان میگردد.
Machine summary:
در پژ 11 n & et al"/>n 12 unghi & C 13 xt="Fuchs & et al"/>xt="Fuchs & et al"/>، 2019) به بررسی ارتباط عملکرد فعال و عملکرد تحصیلی پرداختند به این نتیجه رسیدند که عملکرد فعال نقش بسیار عمده و تعیینکنندهای در یادگیری و انجام تکال Salmon Fautch Shrivastava, & Guiney Billsberry Hall Albó, Hernández-leo & Oliver Talbot, Muller and Kerns Karnouskos & Holmlund Assaf and et al Niko & Tander Allen & et al Passolunghi & Costa Fuchs & et al دارد بنابراین از این حیث حل مسئله و راهبردهای آن با عملکرد فعال مرتبط میباشد.
ارائه راهکارهای موثر در راستای افزایش اشتیاق و عملکرد تحصیلی به مشاوران تربیتی توصیه می > با توجه به مطالب بالا میتوان اظهار داشت که آموزش مبتنی بر موک از طریق تلفیق عناصر دیداری، شنیداری و نوشتاری به کمک فناوری روز سبب جذابیت محیط یادگیری و انگیزش و علاقه دانشآموزان به یادگیری میشوند.
فرضیه اول: آموزش فیزیک مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان مؤثر است.
فرضیه دوم: آموزش فیزیک مبتنی بر موک بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است.
بدین معنا که آموزش به روش مبتنی بر موک بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث افزایش عملکرد تحصیلی آنها میگردد.
“Massive Open Online Courses and E-learning in Higher Education”, Indian Journal of Science and Technology, 9(6), 1-10.
D (2013) Cognitive processing characteristic of 6 th to 8 th grade chines students with mathematics learning disability: Relationship among working memory, PASS processes and processing speed, 27, 120-127.