Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی ادراک از محیط کلاس درس و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد. شرکت کنندگان در این پژوهش 250 نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز بودند، که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس ادراک از محیط مدرسه فراسر و همکاران (1996)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) و مقیاس عملکرد تحصیلی درتاج (1383) بودند. برای بررسی روایی و پایایی این ابزارها از روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، همچنین برای بررسی داده ها از روش آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با استفاده از نرم-افزار spss24 استفاده شد. یافته نشان داد که بین ادراک از محیط کلاس درس و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. در نهایت نتایج رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که ادراک از محیط کلاس درس و خودکارآمدی تحصیلی به صورت مثبت با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
Machine summary:
محیط مدرسه به جو روانشناختی و شکل فیزیکی مدرسه اشاره دارد (مریس 6 hmidt"/>hmidt"/> 7 p; Rhodes"/>p; Rhodes"/> (2007) بر اساس پژوهشهای پیشین، ابعاد ادراک از جو مدرسه را به چهار مؤلفه تقسیم کردهاند که عبارتاند از: حمایت معلم: معلمان نقش مهمی در سازگاری نوجوانان در دبیرستانها دارن Mahasneh Yao, Lian, Cao, Wu, & Zhou Oduol Lehr Lee, Lee &Rojewski Meristo & Eisenschmidt Way, Reddy & Rhodes سامروف 1 ، 2000).
پژوهشهای زیادی به رابطهی بین خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تح Roeser, Eccles & Sameroff Crosnoe & Needham Niemiec & Ryan Pinter, Paul & Shank Pretorius & Villiers Bandura Fritzsche, & Parrish Putwain, Sander, & Larkin زندی پیام، 1399؛ مهدویراد، فرزاد و کوشکی 1399؛ عسکری وهمکاران، 1398 و سورای، 1396) لذا در این پژوهش خودکارآمدی تحصیلی به عنوان یکی از متغیرهای پیشبین عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
به نظر میرسد دانشآموزانی که سط Den Brok, Fisher, Rickards, & Bull Middleton, Kaplan, & Midgley Pajares, & Schunk تحصیلی پایینی دارند هنگام رویارویی با چالشهاي تحصیلی از کوشش خود میکاهند و زود به راه حلهاي دست پایین تن میدهند در حالی که افراد با سطح خودکارآمدي تحصیلی بالاتر فعالیتهاي چالشانگیز و محیطهایی را بر میگزینند که حس میکنند براي انجام آنها توانایی دارند و همین امر برایشان عملکرد تحصیلی بهتري به دنبال دارد.