Abstract:
هدف اصلی در این مقاله تعیین رابطه فرسودگی تحصیلی با انحرافات اخلاقی در دانشجو معلمان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 است.مسلما نقش فرسودگی تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری در احساس بی انگیزگی و نگرش بدی نسبت به انجام تکالیف درسی و مطالعهدرسی بی چون و چرا است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شده است.برای اجرای مقیاس ها،نمونه ای تصادفی شامل 263دانشجو معلم پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد. انتخاب شدند .ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل دو فرم پرسشنامه است که برای فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) ساخته شده توسط شایوفلی و همکاران (2002) با 15 گونه در یک طیف لیکرت 7 درجه ای از هرگز تا همیشه با آلفای کرونباخ تخمین زده شده ، 88/0وتنصیف کل مقیاس 87/0استفاده شد و همچنین برای انحرافات اخلاقی از پرسشنامه انحرافات اخلاقی از مدل کارووانا و همکاران با33 گویه و طیف لیکرت در حالت پنجگانه(کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملا مخالفم) باآلفای کرونباخ 75/. استفاده شد که به صورت پرسشنامه الکترونیکی در اختیار افراد قرار گرفت .در تجزیه و تحلیل داده ها از روش روش همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج حاکی از آن است که بین فرسودگی تحصیلی دانشجویان و مولفه نبودن هدف یا ارزش های اخلاقی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد ولی بین فرسودگی تحصیلی دانشجویان ومولفه های در حال امتحان دادن دانشجویان و فریب دادن و سرقت ادبی رابطه معناداری وجود ندارد.
The main purpose of this article is to determine the relationship between academic burnout and moral deviations in student teachers of Shahid Hasheminejad Campus in Mashhad in the academic year 1401-1400. Certainly, the role of academic burnout and the quality of learning experiences Homework and study are unquestionable. In the present study, a descriptive correlational research method has been used to investigate the relationship between variables. To implement the scales, a random sample of 263 student teachers of Shahid Hasheminejad Campus in Mashhad. The tools used in this study include two forms of questionnaires for burnout from the Professional Burnout Questionnaire (MBI) developed by Shaofli et al. (2002) with 15 species in a 7-point Likert scale from never to ever. Cronbach's estimated alpha was 0.88 and the whole scale was halved to 0.87. Also, for moral deviations, the Caravana et al. ) With Cronbach's alpha 75 /. It was used as an electronic questionnaire. Pearson correlation method was used in data analysis. The results indicate that there is a significant relationship between students 'academic burnout and lack of component of students' goal or moral values. But there is no significant relationship between students' academic burnout and the components being tested by students and deception and plagiarism.
Machine summary:
68) فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان، اشاره به احساس خستگی به خاطر تقاضاها و الزامات تحصیلی، داشتن یک حس بدبینانه و بدون علاقه به تکالیف درسـی و احساس عدم شایـستگـی به عنوان یک دانشجو دارد (Zhang Gan & Cham, 2007) به طوری که کنترل فرسودگی تحصیلی دانش آموزان به دلیل بهبود پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری آنها ضروری است (بروئرز و تامیک، ۲۰۱۰).
(, Akca&Yaman,2010) نتایج به دست آمده از پژوهش ابراهیمی قوام ،سعدی پور و زینعلی(1391) حاکی از آن است که بین فرسودگی تحصیلی وادراک از محیط یادگیری در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.
پژوهش حاضر با توجه به توضیحات فوق در جست وجوی پاسخ به سوالات زیر است: 1) آیا فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر میزان انحرافات اخلاقی و گرایشات اخلاقیآنان تاثیر دارد؟ 2) آیا فرسودگی تحصیلی دانشجویان در مولفه نبودن هدف یا ارزش های اخلاقی دانشجویان تاثیر دارد؟ 3) آیا فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر مولفه فریب دادن و سرقت ادبی آنان تاثیر گذار است ؟ 4) آیا فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر مولفه تقلب و تزویر در حال امتحان دادن دانش جویان تاثیر میگذارد؟ 3-روش تحقیق ،ابزار اندازه گیری، جمعیت آماری مورد بررسي، روش نمونه گيري و حجم نمونه در این پژوهش به جمع آوري اطلاعات وضع موجود می پردازیم و به بررسي رابطه بین دو متغير فرسودگی تحصیلی(متغیر پیش بین) و انحرافات اخلاقی(شامل نبودن هدف یا ارزش های اخلاقی - فریب دادن و سرقت ادبی- تقلب و تزویر )(متغیر ملاک) از طريق ارزيابي نگرش هاي دانشجو معلمان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد با استفاده از دو پرسشنامه پرداخته خواهد شد، بنابراین می توان گفت این مطالعه از لحاظ نحوه گردآوري داده ها از نوع توصيفي و از میان انواع تحقیقات توصيفي و همچنین بر اساس هدف کاربردي مي باشد و روش گردآوري اطلاعات از طريق كتابخانه اي و توزیع دو پرسشنامه استاندارد می باشد.