Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انطباق صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه با ویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا ، توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه دبیران شیمی مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران میباشند که با توجه به استعلام گرفته شده از آموزش وپرورش برابر 830 نفر بودند. با توجه به فرمول کوکران تعداد 263 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها، با توجه به ماهیت موضوع، ازپرسشنامه محقق ساخته شامل 39 سوال استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت صوری و محتوایی و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صلاحیت های حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه در هر سه بعد شناختی-مهارتی، نگرشی-رفتاری و مدیریتی باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.
The following research has been conducted with the goal of evaluating the congruence between professional competence of high school chemistry teachers and the properties of the school-oriented curriculum in Tehran Education Department. The research method in this study, in terms of practical purpose and conducting technique, has been the descriptive-survey method. The population of interest in this research, consists of every high school chemistry teacher in Tehran Education Department; equivalent to 830 individuals. According to Cochran formula, 263 individuals were chosen as sample, by simple random sampling method. In order to collect data in this research, due to the nature of the subject, a 39 question researcher-made questionnaire was used. The validity of the questionnaire has been confirmed as face and content validity and its reliability has been assessed by Cronbach's alpha test. The results of this study, indicated that the professional competence of high school chemistry teachers, in three aspects of cognitive-skill, observational-behavioural and managerial, is in congruence with the properties of the school-oriented curriculum in Tehran education department.
Machine summary:
جدول2 نتایج آزمون t در خصوص فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق جدول 2 مشاهده میگردد که t محاسبه شده 986/ 54 با درجه آزادی 262 و در سطح معنی داری برابر با 000/ 0 که کوچکتر از مقدار 01/ 0 است قرار دارد و همچنین میانگین محاسبه شده 944/ 163 ازمیانگین نظری42 به طورمعناداری خيلي بزرگتر است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت صلاحیتهای حرفه ای معلمان شیمی دوره متوسطه باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.
جدول 4: نتایج آزمون t در خصوص فرضیه دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق جدول 4 مشاهده میگردد که t محاسبه شده 700/ 69 با درجه آزادی 262 و در سطح معنی داری برابر با 000/ 0 که کوچکتر از مقدار 01/ 0 است قرار دارد و همچنین میانگین محاسبه شده 694/ 41 ازمیانگین نظری 27 به طورمعناداری خيلي بزرگتر است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت صلاحیتهای نگرشی-رفتاری معلمان شیمی دوره متوسطه باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.
جدول 5 نتایج آزمون t در خصوص فرضیه سوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق جدول 5 مشاهده میگردد که t محاسبه شده 975/ 49 با درجه آزادی 262 و در سطح معنی داری برابر با 000/ 0 که کوچکتر از مقدار 01/ 0 است قرار دارد و همچنین میانگین محاسبه شده 206/ 68 ازمیانگین نظری 48 به طورمعناداری خيلي بزرگتر است؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت صلاحیتهای مدیریتی معلمان شیمی دوره متوسطه باویژگیهای برنامه درسی مدرسه محور درآموزش و پرورش شهرتهران انطباق دارد.