Abstract:
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه ادراک دانش آموزان از سبک تدریس معلم و خودپنداره تحصیلی با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه اول بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر پیرانشهر به تعداد 5500 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 نفر درنظر گرفته شد که با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای با خوشه بندی مدارس بر اساس مناطق جغرافیایی 4 گانه شمال، جنوب، شرق و غرب و سپس از هر منطقه دو دبیرستان بصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه سبک تدریس ادراک شده موسی پور (1377)، پرسشنامه خودپندار تحصیلی چن و تامپسون (2004) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس (1970) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون خطی همزمان به وسیله نرم افزار spss انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد، 34 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی انگیزش تحصیلی، توسط ادراک دانش آموزان از سبک تدریس معلم و خودپنداره تحصیلی تبیین می شود. همچنین بین سبک معلم محور و سبک دانش آموز محور و انگیزش تحصیلی و بین خودپنداره تحصیلی، خودپنداره عمومی، خودپنداره آموزشگاهی و خودپنداره غیرآموزشگاهی با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0 < p).
Machine summary:
اهداف اصلی مدارس تلاش برای بالا بردن انگیزش تحصیلی دانشآموزان است اگر چه ممکن است مدارس اهداف دیگری نیز داشته باشند اما تاکید آنها همواره بر افزایش انگیزش تحصیلی و در نتیجه عملکرد تحصیلی دانش Titrek Cetin Kaymak Kasikci academic Motivation Blašková Lepczyk Hriníková Blaško Mallick De Mukhopadhyay McCormick BielefeldtN Swan Paterson آموزان است (هاکان 1 و مونیر 2 ، 2014).
این در حالی است که اگر تدریس دانش Hakan Münire Urdan Bruchman teaching style Bartholomew Ntoumanis Mouratidis Katartzi Thøgersen-Ntoumani Vlachopoulos Unal Jones Gopalakrishnan Ameh Faragher Sam Labicane آموز محور 1 باشد، آموزش و انتخاب روش آموزش بر عهده دانشآموزان بوده و با همکاری معلم تمرکز بر یادگیری را تمرین میکنند و با توجه به اینکه خلاقیت و مشارکت بیشتری در فرآیند یادگیری دارد سبب انگیزش بیشتر دانشآموزان به تحصیل خواهد شد (عباس و حسین، 2018).
نتایج برخی از پژوهشهای انجام شده همچون گوری 10 و شامبا 11 (2014) و شالجان 12 (2011) رابطه بین خودپنداره Student-centered approach academic self-concept Dagnew Matovu Kadir Yeung Henderson Hansen Shure Gwirayi Shumba Shalijan تحصیلی با انگیزش پیشرفت تحصیلی و هین 1 ، ریس 2 ، پایرز 3 ، کانو 4 ، اکلر 5 ، ایملجانواس 6 و همکاران (2012) رابطه بین سبک تدریس معلم و انگیزش تحصیلی تأیید شده است.
بحث نتایج تحلیل دادههای مربوط به این فرضیه با استفاده از آزمون رگرسیون نشانداد که 34 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی انگیزش تحصیلی، توسط ادراک دانشآموزان از سبک تدریس معلم و خودپنداره تحصیلی پیشبین تبیین میشود.