Abstract:
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر توانمندسازی روانشناختی و دلبستگی شغلی معلمان در تدریس آنلاین بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و دلبستگی شغلی ادواردز و کلیپاتریک (1984) جمع آوری گردید. آزمودنی های گروه های آزمایشی به مدت 8 جلسه و هفته ای دو بار و هر جلسه به مدت 90 دقیقه تحت درمان روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.در تحلیل توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و در آمار استنباطی با رعایت پیش فرض ها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد روان درمانی مثبت نگر بر توانمندسازی روانشناختی و مولفه های آن (احساس معنی داری، احساس شایستگی، احساس داشتن حق انتخاب، احساس موثر بودن و احساس مشارکت با دیگران) و دلبستگی شغلی معلمان در تدریس آنلاین تاثیر دارد.
Machine summary:
نتایج نشان داد روان درمانی مثبت نگر بر توانمندسازی روانشناختی و مولفه های آن (احساس معنی داری، احساس شایستگی، احساس داشتن حق انتخاب، احساس مؤثر بودن و احساس مشارکت با دیگران) و دلبستگی شغلی معلمان در تدریس آنلاین تاثیر دارد.
دلبستگی شغلی کارکنان در درازمدت، شاخص اصلی سلامت سازمانی و اثربخشی مدیریت منابع انسانی خواهد بود (رستمی، احمدیان و یوسفی، 20 > برای ارتقاء سطح توانمندسازي روانشناختی و دلبستگی شغلی کارکنان از روش های درمانی مختلفی می توان استفاده کرد.
در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل در مدارس ناحیه 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1400-1399در مقطع متوسطه دوم بودند که در زمان شیوع بیماری کرونا به تدریس آنلاین مشغو Yuan & Zhong Positive Psychotherapy Donaldson & Dollwet Seligman Learned optimism Depression Anxiety Nierenberg روش نمونه گیری در این پژوهش غیرتصادفی هدفمند بوده است.
ملاک های ورود به این پژوهش معلمان شاغل در مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 ساری، دارا بودن تجربه تدریس آنلاین در زمان همه گیری بیماری کرونا، ابراز تمایل و علاقمندی برای شرکت در پژوهش، کسب نمره پایین تر از خط برش در پرسشنامه های توانمندسازی روانشناختی و دلبستگی شغلی و عدم برخورداری از مشکلات جدی روانشناختی بود.
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر توانمندسازی روانشناختی و دلبستگی شغلی معلمان در تدریس آنلاین بوده است.
نتایج این پژوهش نشان داد روان درمانی مثبت نگر به طور معنا دار موجب افزایش سطح توانمندسازی روانشناختی و مولفه های آن شامل احساس معنی داری، احساس شایستگی، داشن حق انتخاب، احساس موثربودن، احساس مشارکت و همچنین دلبستگی شغلی معلمان در تدریس آنلاین شده است.