Abstract:
با پیشرفت علم و تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی جوامع بشری و افزایش زندگی شهرنشینی و از طرفی گسترش روزافزون استفاده از تلفنهای هوشمند و حضور گسترده افراد جامعه در فضای مجازی موجب شدهاست سطح مراودات اجتماعی کاهش یابد و به تبع آن هوش هیجانی در تمامی سطوح سنی با تهدیدی جدی مواجه گردد امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی میباشد.در شهر جزینک از جامعه آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از 62 نفر از دانش آموزان ابتدایی (دوره دوم) پایه های چهارم و پنجم و ششم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای گزینش نموده و مورد بررسی قرار گرفتند فرض اصلی پژوهش بر این بود که هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی دوره دوم شهر جزینک رابطه معناداری دارد در این پژوهش برای دریافت اطلاعات هوش هیجانی دانش آموزان از پرسش نامه هوش هیجانی مایر و سالووی (1997) و از پرسش نامه 15 سوالی استفاده شد.
Machine summary:
بررسي رابطه هوش هيجاني در سازگاري اجتماعي دانش آموزان ابتدايي شهر جزينک نيايش سروش ١ ، افسانه شهرکي ٢ ، طوبي شهرکي ٣ ، فهيمه وارسته سيستاني نژاد 4 ١ کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي ، دانشگاه آزاد زاهدان و آموزش و پرورش شهرستان زهک (نويسنده مسئول ) ٢ کارشناسي زبان و ادبيات فارسي ،دانشگاه پيام نور زابل و آموزش و پرورش شهرستان زهک ٣ کارشناسي آموزش ابتدايي،دانشگاه آزاد چابهار و آموزش و پرورش شهرستان زهک ٤ کارشناسي علوم تربيتي ، دانشگاه پيام نور زاهدان و آموزش و پرورش شهرستان زهک چکيده با پيشرفت علم و تکنولوژي و صنعتي شدن زندگي جوامع بشري و افزايش زندگي شهرنشيني و از طرفي گسترش روزافزون استفاده از تلفن هاي هوشمند و حضور گسترده افراد جامعه در فضاي مجازي موجب شده است سطح مراودات اجتماعي کاهش يابد و به تبع آن هوش هيجاني در تمامي سطوح سني با تهديدي جدي مواجه گردد امروزه هوش هيجاني به عنوان يک موضوع جديد در حوزه روان شناسي مورد توجه قرار گرفته است .
گلمن هوش هيجاني را توانايي حفظ انگيزه ، مقاومت در برابر ناملايمات ، کنترل تکانه ها، توانايي به تعويق انداختن کاميابي ها، همدلي با ديگران و اميدوار بودن تعريف مي کند (گلمن ، ١٣٨٠: ٦٥) 391 بار آن [١٤[(٢٠٠١) هوش هيجاني را در بر گيرنده مجموعه اي از مهارتها، استعدادها و توانايي هاي غير شناختي مي داند که توانايي فرد را در رويارويي با فشارها و شرايط محيطي بطور موفقيت آميزي افزايش مي دهد(موفق ١٣٨٣: ٩٣) تعاريف زيادي از هوش هيجاني از طرف انديشمندان روان شناس مطرح شده است دانيل گلمن در سال ١٩٩٨ در کتاب خود تحت عنوان کارکرد هوش هيجاني آن را اينگونه تعريف ميکند: (هوش هيجاني توانايي درک و فهم هيجان ها و عواطف است به منظور تعميم آن به عنوان حامي انديشه ، شناخت هيجان ها و دانش هيجاني تا بتوانيم آنها را نظم داده تا موجبات رشد عقلي ، عاطفي و هيجاني فراهم گردد.