Abstract:
اخیرا دلایل متعددی باعث شده تا مدیران به فراست دریابند که برنامهریزی به شکل سنتی دیگر قادر به حل مشکلات آنها نخواهد بود. از این رو بهرهگیری از برنامهریزی استراتژیک به عنوان ضرورت در دولتها، سازمانها و جوامع مطرح شده است. برنامهریزی استراتژیک، یکی از رویکردهایی است که در سالهای اخیرازسوی بسیاری از رهبران و مدیر ان سازمانها به عنوان سیاستی نوین برای کاهش مسایل مبتلا به سازمانها و ارتقای کیفیت نتایج و عملکرد سازمانی مطرح شده است. برنامه ریزی استراتژیک در هر سازمان، از جمله سازمانهای آموزشی، به عوامل بسیاری بستگی دارد برنامه ریزی استراتژیک در آموزش نیز کارکردهای مختلفی دارد. در این مقاله مروری خواهیم داشت بر اینکه برنامه ریزی استراتژیک چیست و کاربرد آن در آموزش (نظام آموزشی) چیست.
Machine summary:
بدين طريق است که مي توان نظام آموزش هر کشور و ويژگيهاي آموزش آن را با قبول تنوع فرهنگ ها، ايجاد همبستگي ملي، تمرکز زدايي از فرايند تصميم گيري و استقرار نهادهاي آموزشي، تقويت مديريت مرکزي در امر سياست گذاري، برنامه ريزي و بودجه بندي، ارزيابي، شفافيت و پاسخگو بودن مديريت ها، برقراري ارتباط جديد ميان نظام آموزش حرفه اي_ کاربردي و بازار کار_ رقابت پذيري نيروي کار، آموزش براي تفاهم ملت ، آموزش سواد علمي، آموزش حفظ محيط زيست ، آموزش شهروندي و توسعه ي انساني را پويا، فعال ، و خلاق ساخت و آن را به عنوان ابزار مسلم توسعه درآورد.
(خوشخبر، ١٣٨٦، ص ٩٧) برنامه ريزي استراتژيک در جهت کمک به سازمان هاي دولتي و غير انتفاعي و همچنين جوامع براي ارائه عکس العمل نسبت به موقعيت هاي جديد طراحي شده است .
(کافمن و هرمن ، ١٣٧٤، ص ٣٨) ولي لازم است با برنامه ريزي فراکنشي برون به درون آغاز به کار نمود، يعني نخست بايد دنيايي را که دست اندرکاران آموزشي و متقاضيان آرزو دارند فرزندان و نوه هاي آنان در آن زندگي کنند ترسيم کرد، هدفهاي نهايي و نتايج مورد نظر از آنچه ميتواند باشد را مشخص نمود.
٢. رويکرد تقاضا محور (LED APPROACH -DEMAND ) :اين رويکرد براي تدوين برنامه هاي استراتژيک آموزشي سه وجه دارد: الف – کسب و کار محور: توجه اصلي اين رويکرد، فرايند برنامه ريزي کسب وکار است که زمينه و ماموريت سازمان را تثبيت ميکند.