Abstract:
یکی از ویژگیهای مهم دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی این است که از توجه و تمرکز کافی
برخوردار نیستند. فقدان توجه در موقعیت های اجتماعی، ممکن است به شکل تعویض مکرر موضوع
صحبت ، گوش ندادن به دیگران ، پیروی نکردن از قواعد یا جزییات بازیها یا فعالیت ها جلوه گر شود.
آنچه حائز اهمیت است این رفتارها بر عملکرد آنها تاثیرسوء می گذارد که در نتیجه باعث واکنش منفی
اطرافیان ، خانواده ، کادر مدرسه میشود و در نهایت باعث کاهش اعتماد به نفس و احساس بیکفایتی در
این کودکان میگردد و ممکن است آنها از مدرسه و اجتماع متنفر گردند. دانش آموزان طبیعی به خاطر
رفتارهای مناسب و موقعیت های تحصیلی و اجتماعی، زمینه زیادی برای تشویق شدن دارا می باشند همین
تشویق ها موجب پرورش اعتماد به نفس آنها میشود. اما دانش آموزان دارای بیش فعالی به دلیل پایین
بودن سطح تفکر انتزاعی، قادر به بیان احساسات و هیجانات خود نیستند، عدم مهارت دانش آموزان در بیان
احساسات خود میتواند بهداشت روانی او را به خطر اندازد. از طرفی بازی ابزاری مناسب است که به
کمک آن دانش آموز خود را بیان میکند وسیله مناسب برای تخلیه هیجانی دانش آموزان است در جریان
بازی درمانی، درمانگر با دانش آموز مشارکت فعال دارد نه به عنوان هم بازی دانش آموز بلکه به عنوان
همراهی که بیشتر دنباله رو دانش آموز میباشد، و از راهنمایی دانش آموز پرهیز مینماید. در چنین
رابطه ای درمانگر در صورت موفقیت دانش آموز در انجام فعالیت های تدریجی اش ، اورا تشویق و در
صورت ناکامی از سرزنش او خودداری میکند.
Machine summary:
تشخيص و درمان مشکلات رفتاري کودکان از جنبه هاي مختلف داراي اهميت است ضمن اينکه ميزان شيوع بالاي اختلال نقص توجه /بيش فعالي وروندشدت يافتن آن در طول زمان هزينه هاي زيادي بر خود کودک و خانواده و اطرافيانش وارد مينمايد و از سوي ديگر اختلالات هر يک از افراد خانواده بر ساير اعضا اثر ميگذارد و موجب مشکلاتي در آنها ميشود اين اختلال نيز ميتواند منجر به افسردگي، اضطراب ، فشار رواني و احساس عدم کفايت والدين در فرزند پروري ميشود در نتيجه بررسي شيوه هاي مختلف و موثر برکاهش شدت علائم اين اختلال ضرورت مييابد (ريچارسون و جاگين ،١ ٢٠٠٠، مزيک ، 2 ١٩٩٨، ترجمه علاقبندراد و شيراز؛ ١٣٧٩؛ آلبرت ، ١٣٩١) اغلب به تنهايي آشکار نمي شود، بلکه با بسياري از اختلال هاي ديگري هم بود دارد.
درمانگر ميتواند از طريق بازي با 234 يک عروسک به کودک کمک کند تا احساسات خود را در مورد جدا شدن از والدين بيان کند، اين روش به عنوان روش ايده آلي براي تسهيل تغيير شناختي است که علاوه بر آن باعث آموزش مهارت هاي رفتاري جديد در سطح مناسب توسعه اي ميشود (لندرث ٢٠٠٢، ترجمه داورپناه ، ١٣٩٠).