Abstract:
درس املاء یکی از درس های مهم در مقطع ابتدایی محسوب میشود. مهارت املانویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف ، کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان باید به این مهارت دست یابند تـا بتواننـد به خوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنده آن ها پیوند مناسبی برقرار کنند. در مقاله نتیجه گیـری شـد کـه مشـکلات دانش آموزان در درس دیکته نویسی به ویژه در املاء حروف هم آوا اغلب ناشی از ضعف حافظه دیداری است . ایـن مقالـه کـه بـا روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است بر آن است که به تعدادی راه کار جهت حـل ایـن مشکل اشاره شده است .
Machine summary:
بررسي مشکلات دانش آموزان در ديکته از جمله املاء حروف هم آوا فاطمه چناني ١، آمنه اريحي ٢، فاطمه اعرابي ٣، عاطفه امان پور٤ ١ دکتراي زبان و ادبيات فارسي ، مدرس دانشگاه هاي فرهنگيان استان خوزستان .
در مقاله نتيجه گيـري شـد کـه مشـکلات دانش آموزان در درس ديکته نويسي به ويژه در املاء حروف هم آوا اغلب ناشي از ضعف حافظه ديداري است .
با توجه به اين که دانش آموزان مقطـع اول ابتـدايي در آموزش حروف هم آوا دچار مشکل ميشوند؛ در اين پژوهش سعي داريم بـه علـل اصـلي ايـن گونـه خطـا هـا پـي ببـريم و راهکارهايي را براي بهبود آنها ارائه دهيم و روش اجراي اين پروژه کتابخانه اي است .
(برومنـد، (97 :1398 گزينش هاي املايي در زبان فارسي حروفي هستند که داراي واج يکسان که غالبا دانش آموزان در حين نوشتن واژه هايي که داراي چنـين واج هـايي هستند، دچار مشکل شده و مرتکب غلط املايي ميشوند.
انواع اختالالت ديکته نويسي در قسمت فوق اشاره شد؛ در اين بخش جهت ترميم ، درمان و تقويت غلط هاي املايـي از نوع ضعف حافظه ي ديداري که در آن کودک به خوبي قادر نيست تصوير حرف مورد نظر را در کلمه به خاطر بياورد، پرداخته ميشود.
کـه بـا مطالعـاتي کـه صورت گرفت دريافتيم که مشکلات دانش آموزان در ديکته حروف هم آوا، ناشي از ضعف حافظه ديداري آن هاسـت کـه در ايـن مقاله به تعدادي راه حل و فعاليت براي تقويت اين حافظه اشاره شده است .