Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک رهبری عملگرا بر عملکرد معلمان با میانجیگری مدیریت سرمایه فکری در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع تحقیق پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-98 می باشد. بر اساس جدول نمونه گیری مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای تعداد (320 نفر) به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های پژوهش را پر کردند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری عمل گرا ، پرسشنامه سرمایه فکری و پرسشنامه عملکرد سازمانی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی همچون جداول و نمودارهای توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطی ابتدا جهت بررسی نرمال بودن داده های پژوهش از آزمون کولموگرف اسمیرنف ، آزمون t تک نمونهای، آزمون رگرسیون چندگانه و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس پی اس اس استفاده گردید. نتایج نشان داد سبک رهبری عملگرا بر عملکرد معلمان تاثیر مثبت دارد و در این بین سرمایه فکری نیز می تواند نقش میانجی مثبتی ایفا کند.در تبیین نتایج می توان گفت که توجه و اعتماد به کارکنان یکی از جنبه های مهم رهبری عملگرا است.
Machine summary:
نتایج نشان داد سبک رهبري عملگرا بر عملکرد معلمان تاثیر مثبت دارد و در این بین سرمایه فکری نیز می تواند نقش میانجی مثبتی ایفا کند.
جدول شماره چهار : فراواني نمونه ها بر حسب سابقه کاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نمودارشماره چهار: فراواني نمونه ها بر حسب سابقه کاری 1) سبک رهبري عملگرا بر عملکرد معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر تاثیر دارد.
در این مدل سبک رهبري عملگرا به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تأثیر آن بر عملکرد معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر بررسی شد.
با توجه به مقدار R2 مشخص میشود که 17 صدم (R2=175) از واریانس عملکرد معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر توسط سبک رهبري عملگرا قابل تبیین است.
15) واحد از آن توسط سبک رهبري عملگرا قابل پیش بینی است که با توجه به مقدار مقدار F این جدول در سطح P(0/05 برای عملکرد معلمان معنیدار میباشد.
در این مدل سبک رهبري عملگرا به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تأثیر آن بر مديريت سرمايه فکري مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر بررسی شد.
با توجه به مقدار R2 مشخص میشود که 26 صدم (R2=261) از واریانس مديريت سرمايه فکري مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر توسط سبک رهبري عملگرا قابل تبیین است.
In order to collect information, pragmatic leadership questionnaire, intellectual capital questionnaire and organizational performance questionnaire were used.
The results showed that pragmatic leadership style has a positive effect on teachers' performance and in the meantime, intellectual capital can also play a positive mediating role.
Keywords: pragmatic leadership, performance, intellectual capital, junior high schools