Abstract:
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﻧﺘﺨﺎب روش ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و داﻧﺶ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮان و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ اﻋﺘﻼی ﺳﻄﺢ آﻣﻮزش اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. هدف این مطالعه بررسی سبکهای یادگیری و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان میباشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی در سال 1399-1400 در بازه زمانی 10 ماهه و به صورت دردسترس برروی 240 دانشجوی پزشکی انجام شد. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ وارک ﺑﻮد. نتایج نشان داد بیشتر دانشجویان (85%) دارای یک سبک غالب یادگیری بوده و 15% دارای دو سبک بودند. بیشترین فراوانی سبک یادگیری به ترتیب شامل شنیداری (6/34%)، جنبشی (9/27%)، خواندن-نوشتن (8/13%) و دیداری (8/8%) بودند. در افراد دارای دو سبک یادگیری غالب بیشترین فراوانی مربوط به شنیداری-جنبشی (8/5%) و جنبشی- خواندن و نوشتن (2/4%) بود که ارتباط آماری معناداری با سن، مقطع تحصیلی و معدل نداشت. اما مشخص شد که نوع شنیداری در دختران بیشتر بوده و نوع جنبشی در پسران دارای شیوع بیشتری بود. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮد ﻋﻤﻠﻲ داﻧﺶ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺳﺒﻚﻫﺎی یادگیری ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ.
Machine summary:
هدف این مطالعه بررسی سبک های یادگیری و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می باشد.
( جدول 2و نمودار1) همچنین نتایج آزمون آماری توزیع فراوانی سبک های یادگیری بر اساس معدل با گروه بندی مقطع تحصیلی نیز تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (P>0.
جدول 5 - توزیع فراوانی سبکهای یادگیری در دانشجویان پزشکی مورد مطالعه بر اساس معدل با گروه بندی جنسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث: مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک های یادگیری و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی 240دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درسال 99-1400 انجام شد.
(14) همچنین نتایج مطالعات نجفی(Najafi, Ebrahimian, Khosrojerdi, Baigi, & ٍEbrahimi, 2021) و نصیری (Nasiri, Gharekhani, & Ghasempour, 2016) و نذهت و همکارن (Nuzhat, Salem, Quadri, & Al-Hamdan, 2011) نیز با مطالعه حاضر همسو میباشند اما نتایج مطالعه پیمان و همکاران (Peyman et al.
در مطالعه فرج اللهی (Farajollahi, Najafi, Nosrati Hashi, & Najafiyan, 2013) نتایج نشان داد ﺳﻦ ﻭ ﺟﻨﺴﻴﺖ ﺑﺮ ﻧﻮﻉ ﺳﺒﻚ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺗﺎﺛﻴﺮ داشتند که با مطالعه حاضر همسو نمی باشد و علت آن شاید به این دلیل است که چون اﻧﺘﻘﺎل اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻳﺎدﮔﻴﺮي از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺨﻨﺎن اﺳﺘﺎد ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﻴﺮد وﻟﻲ ﻧﻤﻮد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ آﻧﻬﺎ در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎ و ﺑﺮ ﺑﺎﻟﻴﻦ ﺑﻴﻤﺎر ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎي ﻳﺎدﮔﻴﺮي داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﻣﻬﺎرﺗﻲ ﻧﻴﺰ ﻻزم اﺳﺖ یافته این پژوهش نشان داد که بین سبک های یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان همبستگی وجود ندارد .