Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر کاهش افکار خودکشی و طرحوارههای هیجانی افراد با اقدام به خودکشی بود. این تحقیق، به صورت نیمه آزمایشی با طرف پیش آزمون و پسآزمون بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شده است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد اقدام کننده به خودکشی مراجعه کننده به بیمارستان های منطقه 3 شهر تهران در سال 1400-1399 میباشد. بدین منظور تعداد 30 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری به صورت در دسترس انتخاب شدند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایشی 10 جلسه آموزش تنظیم شناختی هیجان به مدت 20 ساعت برگزار شد که هفتهای یکبار به مدت ۲ ساعت انجام میشد، قبل و بعد از شروع جلسات بین دو گروه آزمایش و کنترل مقیاس سنجش افکار خودکشی بک اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس افکار خودکشی بک (1991) و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی (2002) دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین نمره افکار خودکشی و طرحوارههای هیجانی قبل آموزش و بعد از مداخله آموزشی تغییر پیدا کرد، بدین معنی که آموزش تنظیم شناختی هیجان تاثیر معنی داری بر افکار خودکشی و طرحوارههای هیجانی افراد با اقدام به خودکشی منطقه 3 شهر تهران دارد (001/0). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که یکی از عوامل موثر بر افکار خودکشی و طرحوارههای هیجانی افراد با اقدام به خودکشی، آموزش تنظیم شناختی هیجان است.
Machine summary:
این تحقیق، به صورت نیمه آزمایشی با طرف پیش آزمون و پسآزمون بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شده است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد اقدام کننده به خودکشی مراجعه کننده به بیمارستان هاي منطقه 3 شهر تهران در سال 1400-1399 می باشد.
بنابراین، نتیجه گرفته می شود که یکی از عوامل مؤثر بر افکار خودکشی و طرحواره های هیجانی افراد با اقدام به خودکشی، آموزش تنظیم شناختی هیجان است.
بدین ترتیب با توجه به اهمیت این مقوله و ضرورت در کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان برای کاهش افکار خودکشی می تواند موثر واقع شود.
بر این اساس تنظیم هیجان بر کاهش افکار خودکشی در زندگی روزمره اثرگذار است (هورلبک و 3 l"/>l"/>، 20 Groleger &Tomori emotion cognitive regulation Hoorelbeke etal از این رو رویکردهای آموزشی تنظیم شناختی می تواند آسیب پذیری افسردگی را کاهش دهد و به همان میزان بر کاهش افکار خودکشی تاثیرگذار باشد و به عنوان یک روش مداخله ای عمل نماید (لائوندرن 1 ، 2021).
تحلیل نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر کاهش افکار خودکشی مادران دارای فرزند کم توان تاثیر معنی داری داشته است.
بحث و نتيجهگيري هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر کاهش افکار خودکشی و طرحواره های هیجانی افراد با اقدام به خودکشی بود.
در این راستا، آن ها در مطالعات خود نشان دادند که تنظیم شناختی هیجان یکی از مؤلفه های مرتبط با افکار، ایده ها و طرحواره های هیجانی خودکشی است که می توان با آموزش های مناسب، این افکار را کاهش داد.