Abstract:
زمینه: کارآفرینی سازمانی با نوآوری در ساختار سازمانی و روشهای کسب و کار، نتایج شگرفی در بهبود اقتصادی، اجتماعی سازمانها و کل جامعه دارد. در این میان بیشک اخلاق به عنوان چارچوبی است که طی عبور از آن، کارآفرینی به خلق ارزشهای مرتبط با نیازهای واقعی جامعه میپردازد و رشد و توسعه بلندمدت را به دنبال میآورد. هدف این مقاله بررسی رابطۀ مدیریت زنجیرۀ تامین کارآفرینانه با عملکرد سازمان با توجه به نقش اخلاق است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدی شهرکهای صنعتی شهرستان گرگان بود که از میان آنها نمونهای شامل 198 شرکت تولیدی با روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار پژوهش 6 پرسشنامه استاندارد بود و دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی در نرم افزار Smart-Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین هوش تجاری زنجیره تامین با افزایش سطح یکپارچگی سازمان و یکپارچگی زنجیره تامین رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. بین مدیریت زنجیره تامین با افزایش سطح یکپارچگی سازمان و یکپارچگی زنجیره تامین رابطه معنیداری وجود دارد. بین افزایش سطح یکپارچگی سازمان با یکپارچگی زنجیره تامین و عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. در کنار آن بین یکپارچگی زنجیره تامین با عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و بین عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی با عملکرد مالی خریدار رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت مدیریت تامین کارآفرینانهای که عملکرد اخلاق مدارانه سازمان را مورد توجه قرار میدهند منجر به افزایش سطح یکپارچگی سازمان و به طبع موفقیت آمیز بودن اهداف مدیریت تامین خواهد بود. چرا که یکپارچگی زنجیره تامین در گرو عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی است.. نتایج این مطالعه به مدیران تامین کمک میکند تا با تغییر فرهنگ و فرآیند بخش مدیریت تامین به سمت گرایش کارآفرینانه و اخلاق مدار عملکرد خود را بهبود بخشند.
Background: Entrepreneurship with innovation in organizational structure and business methods has had tremendous results in economic, social improvement of organizations and the whole society. Ethics is undoubtedly a framework through which entrepreneurship creates values related to the real needs of society and pursues long-term growth and development. The purpose of this article is to examine the relationship between entrepreneurial supply chain management and organizational performance with regard to the role of ethics.
Method: This study was applied and descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of industrial companies in Gorgan city, from which a sample of 198 manufacturing companies was selected by simple random sampling. The research instrument was 6 standard questionnaires and the data were analyzed using Structural Equation Test with partial least squares approach in Smart-PLS software.
Results: The results of data analysis showed that there is a significant positive relationship between supply chain business intelligence with increasing level of organization integrity and supply chain integration. There is a significant relationship between supply chain management with increasing level of organization integration and supply chain integration. There is a significant positive relationship between increasing level of organization integration with supply chain integration and ethical performance of organizational resources. On the other hand, there is a significant positive relationship between supply chain integration and organizational resource-oriented ethical performance and there is a positive significant relationship between ethical-oriented organizational resource performance and buyer financial performance.
Conclusion: Based on the results of the present study, it can be said that entrepreneurial supply management that focuses on the ethical performance of the organization will lead to an increase in the level of organizational integrity and the success of supply management goals. Because supply chain integrity depends on the ethical performance of the enterprise resource-based ethics. The results of this study will help supply managers improve their performance by changing the culture and process of supply chain management toward entrepreneurial orientation and ethics.
Machine summary:
با توجه به نقش هر یک از متغیرها، فرضیههای پژوهش به صورت زیر میباشند: فرضیه اول: بین هوش تجاری زنجیره تأمین با افزایش سطح یکپارچگی سازمان رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول4: مقادیر ضریب تعیین(R2) و ضریب قدرت پیش بینی (Q2) [%%ابتدای جدول%%, افزایش سطح یکپارچگی سازمان (CEI), یکپارچگی زنجیره تأمین (SI), عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی (CEP), عملکرد مالی خریدار (BEP) R2, 444/0, 500/0, 472/0, 416/0 Q2, 365/0, 363/0, 394/0, 166/0 پس از برازش بخش اندازهگیری و ساختاری مدل پژوهش حاضر، به منظور کنترل برازش کلی مدل از معیاری با عنوانGOF استفاده شد که سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای آن معرفی شده است.
این معیار از طریق فرمول 1 محاسبه میگردد: (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول5: نتایج برازش مدل کلی متغیر های تحقیق [%%ابتدای جدول%%متغیرهای مکنون, علامت اختصاری, Communality, R2, , , GOF هوش تجاری زنجیره تأمین, SMARI, 879/0, 000/0, , , تأمین مدیریت زنجیره تأمین, SMANI, 830/0, 000/0 افزایش سطح یکپارچگی سازمان, CEI, 842/0, 444/0, 866/0 , 458/0, 630/0 یکپارچگی زنجیره تأمین, SI, 856/0, 500/0, , , عملکرد اخلاق مدار منابع سازمانی , CEP, 852/0, 472/0, , , عملکرد مالی خریدار, BEP, 937/0, 416/0, , , با توجه به اینکه معیار GOF مقدار 630/0 به دست آمده است، برازش کلی مدل در حد «قوی» تایید میشود.
واژه نامه [%%ابتدای جدول%%Development of entrepreneurship, توسعه کار آفرینی Entreprential behavior, رفتار کارآفرینانه Supply chain, زنجیره تامین Supplier, تامین کنندگان Distributers, توزیع کنندگان Integrity, یکپارچگی Business ethics, اخلاق کسب و کار Ethics, اخلاق Social responsibility, مسولیت اجتماعی Conciousness, وجدان Commitment, تعهد Economical factors, عوامل اقتصادی Culture of entrepreneurship, فرهنگ کارآفرینی Commercial intelligence, هوش تجاری Planning, برنامه ریزی References 563.
Evaluation of entrepreneurial supply chain management components related to new product development process.