Abstract:
هدف مقاله حاضر، بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی ابزارها و روشهای بهبود اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی و سعید شهبازمرادی است. این اثر در حوزه مدیریت و فرهنگ سازمانی به رشته تحریر در آمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. در این راستا، کتاب حاضر از جهت روش و سپس از جهت محتوا و ساختار مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ همچنین نقاط قابل بهبود کتاب جهت غنیتر شدن کتاب و باز کردن زمینههای دیگر تحقیق عنوان شده است. نتیجه مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی در بیان متون و جدولها و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر افزوده و با بازنگری ساختاری و محتوایی اثر میتوانند به غنای اثر بیفزایند.
The purpose of this article is to review and critique the book entitled “Measuring and Managing Organizational Culture Tools and Methods for Improvement” the Work of Mahdi Ebrahimi Blani, Vida Rashidi and Saeed Shahbazmoradi. This work has been written in the field of management and organizational culture and has been set up in four chapters and a preface. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Iranian council for reviewing books and text on human sciences. In this regard, this book is evaluated in terms of method and then in terms of content and structure. Also, book improvements are charged to enrich the book and opening the other fields of research. The result of studying this work showed that the authors of the book can increase the credibility of the work by observing the principles of reference in the expression of texts and tables and also by combining the work with Islamic texts and by structural and content review of the work can add to the richness of the work.
Machine summary:
باتوجهبه اهمیت فرهنگ سازمانی و کارکردهای آن، کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، میتواند برای دانشپژوهان، شرکتها، و سازمانهایی مفید و مؤثر باشد که فرهنگ سازمانی را یکی از معیارهای رقابتی خود در محیط پیچیدۀ امروزی دانستهاند و بر این اساس، برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت خود را انجام میدهند.
در پرسشنامۀ نیمرخ فرهنگ سازمانی نوع (ج) فقط به ذکر 21 مورد از کاهش ارزشهای اولیه اشاره شده، ولی به دستهبندی آنها به عوامل اشاره نشده و شکلی نیز برای آن ارائه نشده است، بهگونهایکه با مطالعۀ نوع (الف)، (ب)، و با رسیدن به نوع (ج) ممکن است سؤالات زیادی در ذهن خواننده ایجاد شود و چنانچه خواننده نتواند درک درستی از آن داشته باشد، این روش کاربرد خود را از دست خواهد داد.
7. در بخش مدل سلامت فرهنگی، شش بعد در قالب شکل آورده شده است که میتواند به درک درست خواننده منجر شود، اما 98 آیتم ذکرشده آورده نشده و بهدلیل تفاوتهای فرهنگی، ساختاری، و غیرۀ سازمانها بهتر است همۀ موارد ذکر شود تا چنانچه کسی بخواهد از این کتاب بهعنوان ابزار سنجش فرهنگ سازمانی استفاده کند، کمبود اطلاعات نداشته باشد.
5. 5 دقت در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادلسازی برای واژهها و اصطلاحات تخصصی و خارجی برخی عبارات مخفف انگلیسی در پانوشت کتاب و معادل فارسی آنها در متن اثر باید نوشته شود، ولی این مورد رعایت نشده است یا در صفحاتی دیگر به بیان آنها در پانوشت پرداخته شده است.