Abstract:
یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی، مدیریت دانش است. مدیریت دانش، ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله، نقد و بررسی انتقادی کتاب «مبانی و نظریه مدیریت دانش دین بنیان و کاربردهای آن» اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد است. در این مقاله تلاش شد با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با ذکر شواهد و مستندات و بر مبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیتِ محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی و الگوبرداری در منابع علمی – دانشگاهی با توجه به منابع اسلامی است. از کاستیها و نقاط قابل بهبودی در کتاب این است که اثررویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی، سعی نموده تا بر غنای مباحث کتاب اضافه نماید.
One of the best ways to maintain knowledge and efficiency of knowledge capital is knowledge management. Knowledge management is a management tool and the process of creating value from the invisible assets of the organization. The purpose of this article is to critically review the book "Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applications" by Hassan Ali Nemati Shamsabad. In this article, an attempt was made to critically and unbiasedly critique the book with a descriptive-analytical approach, citing evidence and documents based on the evaluation criteria introduced by the Council for the Review of Humanities Texts and Books. The tool of critique of the worksheet was the critique of the textbooks and academic books of the Council for the Review of Humanities Texts and Books. Criticisms were presented in both form and content. Accordingly, the main strengths of the book are the comprehensiveness of the content, systematic approach, coherent and structured view of the issues, compatibility of the work with Islamic wisdom and modeling in scientific-academic sources according to Islamic sources. One of the shortcomings and points that can be improved in the book is that it has a theoretical rather than practical effect. This article tries to add to the richness of the book's topics by looking critically at the formal and content dimensions of the work and relying on research citations.
Machine summary:
هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است.
5. 2 رعایت اصول علمی ارجاعدهی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن ارجاعات درونمتنی دارد و منبعدهی در متن بهصورت کامل صورت گرفته است، اما انتهای هر فصل کتابشناسی مرتبط با آن فصل ذکر نشده است.
باتوجهبه اینکه مبانی فلسفی و همچنین بسیاری از نیازهای جامعۀ دینی (اسلامی) با آنچه در غرب وجود دارد متفاوت است و نمیتوان همۀ مسائل و نظریههای موجود در قلمرو مطالعات مدیریت دانش را بدون دقتنظر پذیرفت، بنابراین، نیاز است تا یک نظریۀ مدیریت دانش براساس مبانی معرفتی برگرفته از قرآن کریم، مکتب اهلبیت (ع)، و برپایۀ نیازهای تمدن دینی و دیگر عوامل مؤثر تدوین شود که در بخش دوم کتاب به این مهم پرداخته شده است.
3. 3 ارزیابی نظم منطقی و انسجام درونی بخشهای مختلف اثر کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن در دو بخش و دوازده فصل تنظیم شده است.
از منظر خلاقیت و نوآوری، این کتاب به نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان پرداخته، از مبانی و نظریههای حکمت اسلامی بهره برده، و به ارائه، نقد، و بررسی انتقادی از متون مربوط به موضوع در تمدن غرب با رویکرد رئالیستی پرداخته است.
4. نقد و تحلیل روششناختی در این پژوهش، بهمنظور بررسی ابعاد مختلف کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، براساس الگوی مرسوم مقالات انتقادی، به تجزیهوتحلیل، بررسی، و توجیه مستدل نظریهها پرداخته شده است.