Abstract:
بر اساس ادله عقلی ونقلی مطرح شده ؛قرآن به قرائت واحد نازل شده. و بهترین ومعقول ترین راه برای شناخت آن قرائت واحد که باید متصف به تواتر نیز باشد؛ تحقیق میدانی و بررسی قرائت مضبوط در مصاحف قرون گذشته می باشد تا قرائت متواتری که از پیامیر (ص) به مارسیده شناخته شود . لذا این مقاله ، براساس روش کتابخانه ای و بررسی نسخ بر آن است که کشف کند که اکثریت مصاحف خطی گذشته با کدام قرائت بیشترین انطباق را دارد. از جمله نتایج بدست آمده در بررسی 100 کلمه اختلافی در پنچ نسخه خطی قرآن ؛ متعلق به قرن هفتم از نسخه های موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی ازمجموع 500 کلمه مورد بررسی شده بیشترین مطابقت را با قرائت عاصم به روایت حفص داشت که فقط 55 مورد با این پنج نسخه مخالفت داشت و 113 مخالفت با ابوعمرو بود .134مخالفت باابن عامر، 142 مخالفت با خلف،149مخالفت با یعقوب، 149 مخالفت با ابوجعفر ،151 مخالفت با نافع، 155 مخالفت با ابن کثیر، 164 مخالفت با کسایی، 170 مخالفت با ابن حمزه یاقت شد. بنابر این، قرائت عاصم به روایت حفص از قراء دهگانه کمترین مخالفت را با این پنج نسخه داشتند که کل 55 مورد مخالفت داشت.وبیشترین مخالفت با قرائت ابن حمزه می باشد که 170مورد مخالفت در این پنج نسخه ثبت شده است.
Machine summary:
١. کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن جامعۀ المصطفی ص العالمیۀ نمایندگی خراسان مقدمه 6 یکی از مباحث بسیار مهم در موضوع قرائت ، این است که آیا همۀ قرائت های گوناگونِ قرآن کریم که از قرّاءِ مشهور روایت شده ، معتبر و حجت است یا تنها یک قرائت حجت است ؟ آیا قرآن کریم با یک قرائت بر پیامبر (ص ) نازل گردیده یا آنکه به وجوه لفظی مختلفی نازل شده است ؟ اگر قرآن کریم با یک قرائت نازل شده باشد، طبعاً همان یک قرائت ، قرآن به شمار میرود و سایر قرائت ها قرآن نخواهد پرسشِ بعدی، این است که اگر ثابت شود، قرآن کریم قرائت واحدی دارد، باید مشخص شود که آن قرائت کدام قرائت است ؟ و راه شناخت آن از بین قرائت های گوناگون چیست ؟ یکی از راههای شناخت قرائت متواتر و معتبر، بررسی قرائت مصاحف نسخه های خطی قرون گذشته می باشد؛ زیرا قرائتی که در اکثریت مصاحف در قرن های گذشته ثبت شده ، قرائتی است که مسلمانان در بستر جماهیری از نسل های گذشته گرفته اند و مبدأ آن قرائت رسول خدا ص است .
برای تحقق این هدف نسخه های خطی قرن ششم موجود در آستان قدس رضوی را بررسی کنیم و مشخص سازیم که این مصاحف با کدام قرائت بیشترین انطباق را دارد اگر اکثر مصاحف در قرائت واحدی اشتراک داشتند این مطلب گویای آن است که قرائت متواتر قرآن همین قرائت است زیرا ائمه ع دستور داده اند (اقروا کما یقرءالناس )( فیض کاشان ی وافی« ج ٥، ص ٢٧٣) تبیین و ضرورت موضوع تحقیق اختلاف قرائت در مواردی موجب اختلاف حکم می شود ویقینا بر اساس ادله عقلی و نقلی مثل القُرآنَ واحدٌَ نزَلَ مِن عِندِ واحدٍ(فیض کاشان ی وافی« ج ٥، ص ٢٧٣).