Abstract:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی زوجین بود. جامعۀ آماری در پژوهش حاضر شامل کلیة زوجین مراجه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی منطقه 6 شهر تهران در سال 1400 بود که برای دریافت خدمات درمانی به این مرکز مراجعه کردند که تعداد آن ها برابر با 2450 نفر بود. حجم نمونه در تحقیقات نیمه آزمایشی برابر 30 نفر از زوجین را که تمام ملاک های ورود را داشته باشند، به صورت هدفمند انتخاب و سپس بصورت تصادفی ساده (قرعه کشی) در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل خلاصة آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد ،پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف (1980) بود. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS22 انجام شد. در این تحقیق از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار متغیرهای تحقیق و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن استفاده شده و از آمار استنباطی به منظور بررسی فرضیه های تحقیق استفاده گردیده. قبل از آزمودن فرضیهها، مفروضه نرمال بودن توزیع دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنف انجام شده. سپس مفروضه همگنی واریانسها از طریق آزمون لوین در تمام متغیرهای دو گروه بررسی شد. برای گزارش نتایج از معناداری آزمون های آماری مورد نظر و اندازه از اثر متغیر مستقل استفاده شده. برای تجزیه و تحلیل داده های آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی زوجین اثربخش است.
Machine summary:
بهزیستی روانشناختی از طریق شش فرایند اصلی هم پوش و مرتبط به هم حاصل میشود: پذیرش (تمایل به تجربیات درونی بدون تلاش برای تغییر فراوانی یا حالت آن ها)، گسلش شناختی (توانایی جدا کردن افکار، هیجانات، احساسات بدنی و تکانه ها از موقعیت های واقعی و انتخاب رفتارهایی که متناسب با بافت کنونی است)، توجه آگاهی (بودن کامل در زمان حال در هر لحظه)، خود به عنوان بافتار تشخیص اینکه فرد چیزی فراتر از تجارب درونی اش است، ارزش ها أصول شخصی منتخب و هدایتگر که مسیر زندگی فرد را مشخص کرده و به او إحساس معنا می دهد، اقدام متعهدانه رفتارهایی که در مسیر ارزشهای شخص و بسته به بافتاری که در آن قرار دارد به صورت منعطف انتخاب می شوند(مارتین و مارش 2 ، 201 > از آن جا که آسیبهای روان شناختی تنش های روابط زناشویی، به صورت مزمن بروز میکند؛ این امر لزوم مداخلههای روان شناختی را مطرح می کند.
همانطور که ملاحظه می شود مقدار (F=460/14 در پذیرش خود ) ؛ F=364/10) در مؤلفه تسلط بر محیط) ؛ F=185/6) در مؤلفه ارتباط مثبت با دیگران)؛ F=639/10) در مؤلفه هدفمندی در زندگی)؛ F=244/3) در مؤلفه رشد شخصی) F=761/12) در مؤلفه استقلال) و با درجات آزادی 1 و 28و P بحث و تفسیر نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی زوجین اثربخش است.