Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی، هوش معنوی و هوش فرهنگی با آشفتگی روان شناختی کارکنان جهاد دانشگاهی استان خوزستان بود .در این پژوهش جامعه آماری کلیه کارکنان جهاد دانشگاهی استان خوزستان بودند که تعداد آنها 194 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر حسب جامعه تعداد 542 نفر از کارکنان جهاد دانشگاهی انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو، هوش معنوی و هوش فرهنگی و آشفتگی روان شناختی بود. یافته ها نشان داد که بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری با آشفتگی روان شناختی در کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد )0004/0= p و 41/0= r(. به عبارت دیگر، هر اندازه کارکنان دارای ویژگی شخصیتی روان رنجوری بیشتری باشند از آشفتگی روان شناختی بیشتری برخوردارند. بین ویژگی شخصیتی برون گرایی با آشفتگی روان شناختی در کارکنان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد )001/0= p و 44/0-= r(. به بین ویژگی شخصیتی گشاده ذهنی با آشفتگی روان شناختی در کارکنان رابطه ای مشاهده نمی شود )00/0= p و 45/0-= r(. بین ویژگی شخصیتی توافق پذیری با آشفتگی روان شناختی در کارکنان رابطه منفی و معنی داری مشاهده می شود )009/0= p و 51/0-= r(. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن با آشفتگی روان شناختی در کارکنان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد )04/0= p و 54/0-= r(. بین هوش معنوی با آشفتگی روان شناختی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد) 0004/0p= و 40/0 -= r(. بین هوش فرهنگی با آشفتگی روان شناختی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد) 0004/0p= و 14/0 -= r(. مدل تاثیر آشفتگی روان شناختی بر اساس ویژگی های شخصیتی در زمینه )روانرنجور خویی، برون گرایی، گشاده ذهنی، توافق پذیری، وجدانی بودن(، هوش معنوی و هوش فرهنگی معنی دار بود )004/0 >F)412،0(=41/09 ،P(، این مدل 7/42 درصد واریانس آشفتگی روان شناختی را توجیه می کند.
Machine summary:
بين ويژگي شخصيتي برون گرايي با آشفتگي روان شناختي در كاركنان رابطه منفي و معني داري وجود دارد )001/0= p و 44/0-= r(.
بين ويژگي شخصيتي وجداني بودن با آشفتگي روان شناختي در كاركنان رابطه منفي و معني داري وجود دارد )04/0= p و 54/0-= r(.
مدل تأثير آشفتگي روان شناختي بر اساس ويژگي هاي شخصيتي در زمينه )روانرنجور خويي، برون گرايي، گشاده ذهني، توافق پذيري، وجداني بودن(، هوش معنوي و هوش فرهنگي معني دار بود )004/0 >F)412،0(=41/09 ،P(، اين مدل 7/42 درصد واريانس آشفتگي روان شناختي را توجيه مي كند.
بنابراين در اين پژوهش سعي شده است كه بررسي شود آيا بين ويژگي هاي شخصيتي، هوش معنوي و هوش فرهنگي با آشفتگي روان شناختي كاركنان جهاد دانشگاهي رابطه معني داري وجود دارد؟ روش پژوهش اين پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقيقات كاربردي و از لحاظ اجرا جزء تحقيقات توصيفي- همبستگي مي باشد.
جدول 4: ضرايب همبستگي ساده بين ويژگي هاي شخصيتي با آشفتگي روان شناختي همان طوري كه در جدول 1 مشاهده مي شود بـين ويژگـي شخصـيتي روان رنجـوري بـا آشـفتگي روان شـناختي در كاركنان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد )0004/0= p و 41/0= r(.
در اين فرضيه نشان داده شد كه بين ويژگي شخصيتي روان رنجوري با آشفتگي روان شناختي در كاركنان رابطه مثبـت و معني داري وجود دارد.
نتايج نشان داد بين هوش فرهنگي با آشفتگي روان شناختي رابطه منفي و معني داري وجود دارد.
Victoria, L, "A study of learning organization and faculty development in higher education UMI proquest digital dissertation".