Abstract:
موفقیت بیش از پیش دولت مردمی، حصول اطمینان از وجود کارکنانی شایسته و اثر بخش(مطلوب) در سیستم دولتی کشور است. وجود چنین کارکنانی میتواند دولت مردمی را در انجام رسالت خویش و اجرای عدالت، به شکل مطلوب یاری نماید. آینده پژوهی علم مطالعه نظام مند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب است. تصویرپردازی تلاشی است خلاقانه برای تجسم، شناخت، و ساخت هدفمند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب با تکیه بر واقعیات بیرونی، که هدف اصلی آن دادن هشدار، یا ایجاد وضعیتی مطلوب است. هدف این پژوهش، کشف تصویر کلیدی ترین شایستگیهای مورد نیاز برای توسعه منابع انسانی دولت مردمی تا افق 1404 میباشد. از آنجا که کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهرهگیری از روشهای کیفی پژوهش است از روش گراندد تئوری برای انجام تحقیق بهرهگیری شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد که پس از رسیدن به اشباع نظری، با انجام مصاحبه با 35 نفر از مسئولان واجد شرایط، دادههای لازم گردآوری و تحلیل شد. مجموعه دادههای جمع آوری شده پس از طی فرایند مقایسهی مستمر دادهها و کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، در قالب 393 کد اولیه، 31 مفهوم، 11 مقوله و 5 طبقه، » تصویر شایستگی های منابع انسانی دولت مردمی در افق 1404« سازماندهی شدند. این تصویر با توجه به شرایط محتمل در سال های آینده، مجموعه ویژگیهای شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارتها و شایستگیهای مدیر و کارمند جهادی را که میکوشد به گونه ای اثربخش در دولت مردمی فعالیت کند تبیین می نماید.
success of the people's government is to ensure the existence of competent and effective (desirable) employees in the country's government system. The presence of such employees can help the people's government in fulfilling its mission and in the administration of justice. Futuristic science is the systematic study of possible, probable, and desirable futures. Imagery is a creative effort to visualize, recognize, and purposefully build possible, probable, and desirable futures based on external facts, whose main purpose is to warn, or create a favorable situation. The purpose of this research is to discover the image of the most key competencies required for the development of human resources of the people's government until the horizon of 1404.Since exploring the mental world and experiences of people and extracting their attitudes requires the use of qualitative research methods, the grounded theory method was used to conduct the research. Semi-structured interviews were used to collect data, and after reaching theoretical saturation, necessary data were collected and analyzed by conducting interviews with 35 qualified officials. data set collected after the process of continuous data comparison and open, central and selective coding, in the form of 393 primary codes, 31 concepts, 11 categories and 5 classes, "image of human resources competencies of the popular government in the horizon of 1404" organization became. Considering the possible conditions in the coming years, this picture explains the set of personality, attitude, behavior, skills and competencies of the jihadi manager and employee who tries to work effectively in the people's government.
Machine summary:
روش هاي مورد استفاده در شناسايي شايستگيهاي مدير تي پژوهشگر روش شناسي فلاناگان (١٩٥٤) تکنيک رويدادهاي حياتي منبع : کوچران (٢٠٠٩) مک کللند (١٩٧٣) 1 مصاحبه هاي رويداد رفتاري منبع : کوچران (٢٠٠٩) بوياتريس (١٩٨٢) مصاحبه هاي عميق منبع : کوچران (٢٠٠٩) استوگديل ٢ (١٩٨٤) بررسي ادبيات رهبري از سال ١٩٠٤ تا ١٩٨٤ منبع : کارملي (٢٠٠٦) دالويکز٣ (١٩٨٩) تجزيه و تحليل شغل اسپنسر و اسپنسر (١٩٩٣) مطالعه ي تجربي شامل مصاحبه هاي رويداد رفتاري، تجزيه و تحليل منبع : لافتن ٤ (٢٠١٠) شغل و همچنين بازتحليل الگوهاي شايستگي پيشين دوبويز٥ (١٩٩٣) مشاهده ي مستقيم شغل منبع : کوچران (٢٠٠٩) آسا٦ (١٩٩٤) مصاحبه منبع : لافتن (٢٠١٠) کوزس و پوستر٧ (١٩٩٥) مصاحبه هاي عميق و تحليل مطالعه موردي ١١٠٠ مدير منبع : لافتن (٢٠١٠) اداره مديريت پرسنلي آمريکا بررسي شاخص هاي رفتاري، مرور ادبيات مديريت و رهبري، بررسي الگوهاي (١٩٩٨) شايستگي در بخش خصوصي و جلسات گروه هاي کانوني با متخصصان منابع منبع : ونگ (٢٠٠٦) انساني دانشگاهي و مديران پرسنلي شاغل در بخش دولتي نيلسن وهالام ١ (١٩٩٩) استنباط از دسته بنديهاي مختلف رهبري و مصاحبه با شرکت کنندگان در 1 Behavioral Event Interview (BEI) 2 Stogdill 3 Dulewicz 4 Lofton 5 Dubois 6 American Association of School Administrators 7 Kouzes & Posner منبع : لافتن (٢٠١٠) دوره هاي آموزشي رهبري لوسيا و لپسينگر٢ (١٩٩٩) ارزيابي ٣٦٠ درجه منبع : کوچران (٢٠٠٩) پي دي آي٣ (١٩٩٩) مصاحبه ي رويدادهاي رفتاري و مرور پيشينه ي موضوع منبع : لافتن (٢٠١٠) وتن و کامرون (٢٠٠١) مطالعه ي پيمايشي و مصاحبه منبع : کارملي (٢٠٠٦) ونگ و چن ٤ (٢٠٠٢) تجزيه و تحليل شغل و مصاحبه منبع : ونگ (٢٠٠٦) ونگ و اشنايدر٥ (٢٠٠٣) مطالعه ي طولي پيمايشي منبع : ونگ (٢٠٠٦) (فرهادي نژاد محسن ، ١٣٩٣) تعريف شايستگي مفهوم شايستگي اصطلاح تازه اي نيست ، بلکه در طول قرن ها مطرح بوده و ميتوان آن را به روميان باستان نسبت داد که نوعي از چارچوب هاي شايستگي را براي ترسيم ويژگيهاي سرباز خوب ، تهيه کرده بودند(اپدبيک وهاندگم ، ٢٠١٠/اي).