Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای تأثیرگذار در جذب گردشگران ورزشی به استان گیلان است. مطالعةحاضر یک مطالعة توصیفی و پیمایشی و از روش دلفی بوده و جامعه آماری آن متشکل از 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و مدیریت گردشگری و متخصصان تورهای گردشگری میباشند که به روش هدفمند انتخاب شدهاند در ابتدا، دورههای دلفی تا ایجاد توافق نظری میان خبرگان ادامه یافت و نتایج آن از طریق ضریب توافق کندال بهوسیله بسته نرمافزاری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد، سپس مهمترین مؤلفهها در جذب گردشگران ورزشی به روش تاپسیس از طریق نرمافزار اکسل شناسایی و رتبهبندی شد، یافتههای تحقیق نشاندادن که آشنایی مدیران با بازاریابی گردشگری ورزشی با میانگین وزنی: 8.43، خدمات ارزان و با کیفیت با میانگین وزنی: 8.25، وجود نواحی ساحلی و دسترسی آسان به جنگل و دریا با میانگین وزنی: 7.90، وجود افراد متخصص و کار آشنا با میانگین وزنی: 7.82، سیستمهای حمل و نقل استاندارد و ایمن با میانگین وزنی: 7.75 و معرفی مناسب محل با میانگین وزنی: 7.72 و با توجه به ضریب توافق خبرگان: 7.91 بهعنوان مؤثرترین عاملها انتخاب شدند و نتایج روش تاپسیس نشان داد که مؤلفههای مدیریتی با ضریب تشابه: 0.717و مؤلفههای زیرساخت با ضریب تشابه: 0.685 برای گردشگران ورزشی میبایست تقویت یافته تا بتوان در آینده از گردشگران بیشتری چه در زمینه ورزشی و چه در هر زمینه دیگری در استان گیلان میزبانی کرد.
Machine summary:
مطالعۀحاضر يک مطالعۀ توصيفي و پيمايشي و از روش دلفي بوده و جامعه آماري آن متشـکل از ١٢ نفـر از اساتيد مديريت ورزشي و مديريت گردشگري و متخصصان تورهاي گردشـگري مـيباشـند کـه بـه روش هدفمند انتخاب شده اند در ابتدا، دوره هاي دلفي تا ايجاد توافق نظري ميان خبرگان ادامه يافت و نتـايج آن از طريق ضريب توافق کندال به وسيله بسته نرم افزاري SPSS نسـخه ٢٣ تجزيـه و تحليـل شـد، سـپس مهم ترين مؤلفه ها در جذب گردشگران ورزشي به روش تاپسيس از طريـق نـرم افـزار اکسـل شناسـايي و رتبه بندي شد، يافته هاي تحقيق نشان دادن که آشنايي مديران با بازاريابي گردشگري ورزشي بـا ميـانگين وزني: ٨,٤٣، خدمات ارزان و با کيفيت با ميانگين وزني: ٨,٢٥، وجود نواحي ساحلي و دسترسي آسـان بـه جنگل و دريا با ميانگين وزني: ٧,٩٠، وجود افراد متخصص و کار آشنا با ميانگين وزني: ٧,٨٢، سيستم هـاي حمل و نقل استاندارد و ايمن با ميانگين وزني: ٧,٧٥ و معرفي مناسب محل بـا ميـانگين وزنـي: ٧,٧٢ و بـا توجه به ضريب توافق خبرگان : ٧,٩١ به عنوان مؤثرترين عامل ها انتخاب شدند و نتايج روش تاپسيس نشان داد که مؤلفه هاي مديريتي با ضريب تشابه : ٠,٧١٧و مؤلفه هاي زيرساخت بـا ضـريب تشـابه : ٠,٦٨٥ بـراي گردشگران ورزشي ميبايست تقويت يافته تا بتوان در آينده از گردشگران بيشتري چه در زمينه ورزشي و چه در هر زمينه ديگري در استان گيلان ميزباني کرد.