Abstract:
از بایستههای تدوین یا تداوم چاپ کتابهای آموزشی، ارزشیابی آنهاست. با بهکارگیری انگاره ارزشیابی کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه، 12 تن از اساتید دانشگاهیمنتخب به روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس به ارزیابی مقایسهای دو کتاب زبان تخصصی رشته پرستاری از انتشارات "سمت" و "آکسفورد"، پرداختند. تحلیل کیفی یافتهها نشان داد کتاب سمت دیگر چندان مناسب دانشجویان امروز نیست. نتایج تحلیل کمی نیز نشان داد میانگین امتیازات داده شده به کتاب سمت کمتر از امتیازات کتاب آکسفورد بود. این کتاب، باوجود فقدان جذابیت دیداری و فایلهای صوتی-ویدیویی، با محوریت خوانش و متون قدیمی، بیتوجهی به آواشناسی و دستور زبان، بدون تنوع در روش تدریس و سنجش، و با دوری از تئوریهای آموزش زبان برای نوزدهمین بار به چاپ رسیده است. گرچه، در کتاب آکسفورد اشکالات مشاهدهشده در کتاب سمت دیده نمیشود، لیکن، این کتاب نیز بیاشکال نبوده و بهطور کامل متناسب با اهداف و نیازهای دانشجویان ایرانی نیست و بیشتر بر موقعیتهای شغلی در یادگیری زبان تأکید دارد. یافتهها میتوانند به نویسندگان و برنامه ریزان درسی رشته پرستاری یاری رسانند تا با بهرهگیری از نقاط قوت کتابهای موجود به گردآوری، نگارش، و ویرایش کتب بپردازند.
Book evaluation is considered a prerequisite to developing or republicating educational books. Therefore, utilizing an evaluation checklist, 12 university professors, selected through purposive and convenience sampling, evaluated two ESP books in nursing, published by Oxford University Press and SAMT. The findings of the qualitative analysis revealed that the book published by SAMT, no longer seems suitable for today's students. Quantitative analysis indicated that Mean score given to SAMT’s book was significantly lower than Oxford’s. Despite the lack of visual appeal and audio-video files, little variety in the teaching and testing methods, with the old reading-oriented approach, without paying attention to phonetics and grammatical issues, and being far from the language teaching theories, this book has recently been republished for the nineteenth time. Although the problems underlined in SAMT’s book are not observed in the Oxford’s, this book is not error-free, either. It does not fully meet the needs of Iranian students since its major focus is on language use in the careerrelated contexts with an equal attention to all skills. This comparison can help the authors and syllabus designers in the field of nursing to prepare, compile, and edit books, using the strengths of the existing books.
Machine summary:
بنا به گفته بوشر (٢٠١٣)، پـژوهش هـای انجـام شـده در حیطه انگلیسی برای پرستاری، منجر بـه بـذل توجـه بـه همـه محورهـای زبـانی همچـون مهارت های چهارگانه ، تعامل ، واژگان ، دستور زبان ، مسائل آواشناسی، نوع تکـالیف ، و نحـوه سنجش توانمندی زبانی شد آنچه درخور تأمل اسـت جایگـاه کتـاب و یـا محتـوای درسـی مورداستفاده در تدریس زبان تخصصی، به طور عـام ، و زبـان تخصصـی پرسـتاری، بـه طـور خاص ، میباشد.
با توجه به اینکه علیرغم وجود کتاب هـای داخلـی و خارجی به ظاهر مطلوب ، در مدت نزدیک به دو دهـه ، ایـن کتـاب بـدون هـیچ ویرایشـی از ترجیحات اساتید زبان تخصصی پرستاری در بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور اسـت ، نگارندگان حاضر را بر آن داشت تا آنرا به صورت موشـکافانه بررسـی نماینـد و بـا مقایسـه چاپ نوزدهم "انگلیسی بـرای دانشـجویان رشـته پرسـتاری سـمت " بـا کتـاب "انگلیسـی آکسفورد برای مشاغل : پرستاری ١" گامی در جهت ارزشیابی ساختارمند این کتاب بردارند.
انگلیسی آکسـفورد بـرای مشـاغل : پرسـتاری (١) نیـز از سـری کتـاب هـای "انگلیسـی آکسفورد بـرای مشـاغل " (Oxford English for Careers) اسـت و اولـین بـار در سـال ٢٠٠٧ به صورت رنگی و مصور در قطع رحلی از سـوی انتشـارات دانشـگاه آکسـفورد بـه چـاپ رسیده است .
Exploring the present and target academic English language needs of Iranian undergraduate students: A case at Tabriz University of medical sciences.