Abstract:
با توجه به فراگیر شدن استفاده عموم مردم از فضای مجازی و استفاده راحت از این تکنولوژی توسط افراد جامعه، مطالعه ابعاد مختلف فضای مجازی به منظور به کارگیری پتانسیلهای آن در ترویج و توسعه فرهنگ زیست محیطی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر کارکردهای اطلاع رسانی، آموزشی و همبستگی فضای مجازی بر ترویج فرهنگ محیط زیستی بود. جامعه آماری شامل کارکنان سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست بود که تعداد 217 نفر نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از میان جامعه آماری انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات برای متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 39 گویه بود، استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن به تایید 10 تن از متخصصین رسید و پایایی آن برای تمامی متغیرهای مورد بررسی بالاتر از 7. 2 به دست آمد که در حد قابل قبولی میباشد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و رگرسیون در نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که علاوه بر این که فضای مجازی بر ترویج فرهنگ محیط زیستی تاثیرگذار است، مولفههای آن شامل کارکردهای اطلاع رسانی، آموزشی و همبستگی نیز بر ترویج فرهنگ محیط زیستی تاثیرگذار است. بر اساس نتایج بدست آمده میتوان پیشنهاد مشارکت هرچه بیشتر فعالان محیط زیست در قالب NGOها و فعالان فضای مجازی (جریان سازها) در ایران با دانشگاهها به منظور تهیه برنامههای پر محتوا و ارزیابی هر ساله ی برنامههای فعلی فضای مجازی با نظرسنجی یا اعالم فراخوان به منظور گرفتن بازخورد از مردم داد.
Machine summary:
نتایج حاصل از کاربرد آزمون تی موید معناداری نقش عوامل سرمایه فرهنگی، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، دانش زیست محیطی، آموزش های اجتماعی فرهنگی زیست 1 Isaac-Márquez 2 Anderson and Gerbing 3 Social Media 4 Erez and Judge 5 Schumacher 6 Akgun 35 محیطی، دینداری و هویت فرهنگی بر حفاظت از محیط زیست است .
1 Schumacher 2 Chapman and Sharma 3 Wehmeyer 36 جدول ١: متغیر، مولفه و شاخص های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1 Erez and Judge 2 Schumacher 3 Akgun 4 Anderson and Gerbing 5 Isaac-Márquez 6 Adorno 7 Allen 8 Burt 9 Brandon & Hollingshead 10 Brzozowski 11 Bruns & Bahnisch 12 Bell 13 Bono & Judge 37 ٣- فرضیات تحقیق به منظور هدایت مسیر تجزیه و تحلیل ، چهار فرضیه بر اساس یافته های شناسایی شده در بررسیهایی که در پژوهش های مربوطه صورت پذیرفته است ، تدوین گردیدند.
با ارزیابی و بررسی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر و همچنین فرضیات ارائه شده در این مطالعه ، مدل مفهومی زیر پیشنهاد می گردد: شکل ١: مدل مفهومی ٤- روش شناسی تحقیق تحقیق حاضر از آنجایی که به منظور ارزیابی تاثیر کارکردهای اطلاع رسانی ،آموزشی و همبستگی فضای مجازی بر ترویج فرهنگ محیط زیستی تعریف شده است ، از روش تحقیق پیمایشی و از شاخه میدانی استفاده می کند و با تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ؛ اطلاعات لازم را از نمونه آماری مورد نظر جمع آوری نموده و در نهایت با به کارگیری نرم افزار های آماری مناسب (نظیر SPSS)، به آزمون فرضیه هایی که از پیش بر اساس شواهد و اطلاعات خود، آنها را ارائه نموده ، می پردازد.